Pieter Alexius Magito ca 1718 en Antonet Bastaron ca 1720

Oudbetovergrootouders Generatie 9


Gesigt van de groote markt tot Delft Public Domain
in de periode dat Pieter en Maria daar woonden

Mijn oudbetovergrootouders Pieter en Antonet zijn voor de nazaten onlosmakelijk met elkaar verbonden.
In het dagelijks leven van Pieter en Antonet zag dat er heel anders uit. Pieter en Nannette, zoals Pieter haar noemde, waren geen in de nacht passerende schepen, maar ook geen levenspartners; hopelijk wel vrienden .
In het leven van Pieter speelde Maria de Marode tientallen jaren de hoofdrol; lange tijd daarvan, was zij in naam de huijsvrouw van Jacobus  Reneaut, omdat van Rome, Katholieken niet mochten scheiden of was er toch ook een andere reden?

Informatie over de publieke kant van het leven van Pieter Magito vindt u op de pagina Pieter Magito Koorddanser





Vermaard HOLLANDSCH, KOORD-DANSSER 

Geboore in s’Hage 1708.
„Hij die verwonderlijk, zijn lichaam draaijde en wrong,
Oud Twee en Tachtig jaar, nog op de koorde sprong
Met Vaandel, Klomp en Schaats; die in zijn Trommel Slag
Vol kunst, geen weederga in gansch Europa zag:
Die matig leefde Grijs van kruin dien roem geniet:
Is Magito wiens beeld men in dees‘ Prent beziet."

 Prent van Rienk Jelgerhuis (1729 –1806) uit 1790
Inmiddels in het Rijksmuseum te Amsterdam op aanvraag te zien.
Public Domain

Pieter Magito ca 1717-1792


Pieter Magito de Koorddanser en showondernemer werd eerder beschreven maar wat weten we over de privépersoon Pieter Magito?
De inschrijving in het doopboek van Pieter Magito blijft onvindbaar in Delft en in 's Haage in de periode van 1707-1720.. Hiervoor heb ik naast de Rooms Katholieke boeken ook de Remonstrantse boeken bekeken en de doopboeken van de Oude en Nieuwe Kerk van Delft. Pieter trouwde met Maria De Marode in de Nieuwe Kerk  en in de Oude kerk werd Maria begraven
Afgezien van die geboorte datum weten we vrij veel van Pieter.

‘in navolging van zijne in vlugheid, in kunsten en lichamelijke exercitiën beroemde voorvaderen’
Op grond van wat wij wel weten van de leden van de Magito familie in het begin van de achttiende eeuw was mijn beargumenteerde conclusie dat Alexis Philippesz Magito en Marie Laverté uit Delft vrijwel zeker de ouders zijn van Pieter Magito en Philippe  Alexisz  en Marie Therese Griffon zijn grootouders.

A J Servaas van Rooijen, eerste gemeentearchivaris van Den Haag, deed, historisch onderzoek in de  archiefdocumenten daarbij en viel op als een zeer kundig man; Het leverde hem zijn baan op.  Hij  stelde een catalogus  op van het gemeentearchief.  les Comédiens Français komen hier ook in voor.. 

Naar aanleiding van het satirisch boekje "Alweer een Request" over Pieter Magito en Giovanni Spinacuta dat hij tijdens zijn onderzoek tegenkwam, schreef Sevaas van Rooijen " Koordedansers- politiek uit de 18e eeuw" . Over Pieter Magito haalde hij aan::

Sieurs Pieter Magito en Giovanna Spinacuta, geadmitteerde en geprivilegieerde koordedansers, springers, postuurmakers en voltigeerders, waren de getrouwe kermisgasten van voor een eeuw geleden. De eerste, bijna 80 jaar oud, en in de kunst grijs geworden, wist echter nog,‘in navolging van zijne in vlugheid, in kunsten en lichamelijke exercitiën beroemde voorvaderen’, regeerders, burgers en inwoners der republiek, - Prins Willem V was Gelderland ingegaan, - te diverteeren (vermaken), met zijne ‘verwonderlijke kunsten en halsbreekende habileteiten.’

Met andere woorden:Pieters voorvaderen (meerdere generaties) waren in Pieters tijd van leven en wellicht ook honderd jaar later, minstens zo beroemd als Pieter. Van Philippe was bekend dat hij in aanvang een koorddanser was die later zich bezig hield met comédia dell'arte in Parijs en showondernemer werd, maar Alexis  zijn zoon wordt door verschillende onderzoekers als niet succesvolle Magito gezien na een ten  veronderstelde mislukking met de Italiaanse Vertooning. Blijkbaar was ook hij Koorddanser voor hij rond ging trekken met zijn Vier Kroonen / Italiaanse Vertooning.
De opmerking over de beroemde voorvaderen komt van een tijdgenoot van Pieter die hem weliswaar in de maling neemt maar geen reden heeft om iets te verzinnen over Pieters voorvaderen. De zoektocht naar bronnen lever de wel eindelijk onderzoek op naar de geschiedenis van de Kermis in Den Haag,. Het zou nog kunnen dat we daarvan de samenvatting van Morren al in de kranten konden lezen.  Het gevonden onderzoek in het Haagse archief echter moet ,op mijn verzoek, nog gedigitaliseerd worden en dan maar hopen dat mijn verhaal blijft staan.
Morren schreef het "Huis Honselaarsdijk"

In veel steden (Amsterdam en Den Haag, belangrijke Magito steden) kon ik, wat betaald is aan kermisgelden door de exploitanten, niet vinden en in andere steden is wat er is vastgelegd niet eenvoudig of niet terug te vinden van de periode voor ca 1753.
Duidelijk is wel op grond van de gegevens van bijvoorbeeld Rotterdam, dat Alexis Phillppeszoon  zijn carrière niet in 1728 al beëindigd heeft, maar nog tientallenjaren, vaak samen met Pieter,  door Nederland heeft gereisd met zijn Vier Kroonen.

Geboortejaar
Onder het portret van Pieter Magito staat dat hij in 1708 geboren werd Die 1708 heeft hij er zelf op laten zetten aangezien hij het portret heeft laten maken. Er zijn goede redenen om aan 1708 als geboortejaar te twijfelen en dat idee is niet nieuw. Desalniettemin heb ik alle relevante doopboeken van 's Haage uit de periode tussen 1706 en 1720 doorgelezen en geen Pieter Magito kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat dit bewijst dat Pieter daar niet geboren werd; er missen mogelijk doopboeken. Overigens heeft E Wiersum de Rotterdamse Stadsarchivaris voor zijn onderzoek van 1920 naar de Magito's, het archief van 's-Gravenhagen gevraagd te zoeken en ook dat heeft niets opgeleverd

De tijdgenoten van Pieter waren sowieso niet altijd even nauwkeurig waar het gaat om het opgeven van naam en leeftijd. Sommigen wisten hun eigen geboortejaar niet of kozen ervoor hun geboortejaar wat aan te passen. M. Keyser geeft in “Paarderijders op de kermissen van Delft en Amsterdam” als voorbeeld Pieter Magito die zichzelf 10 jaar ouder maakte in zijn leeftijdsopgave.
Daarmee komt 1718 in beeld.

De vraag waarom zou Pieter zichzelf wat ouder voor willen doen komen? "Cherchez la femme!"
Maria de Marode werd, geschat op basis van de geboorte van haar dochter Catharina in 1726, ergens tussen 1706 en 1708 te zijn geboren. Of zij nog oudere kinderen had weet ik niet. In totaal had zij drie kinderen met Jacobus Reneaut die opgenomen werden in haar testament.


Het portret van Pieter kon door wie wilde besteld worden. Pieter plaatste daarvoor advertenties onder andere in de  Rotterdamsche Courant 18-02-1790. Afdrukken van het portret van de dan nog in leven zijnde Pieter (72 of 82 j oud) worden in verschillende steden te koop aangeboden.

 

 

 

Geboorte- en Woonplaats

De twijfel over Pieters geboortejaar kun je ook doortrekken naar zijn geboorteplaats. Bij zijn portret geeft hij aan in Den Haag geboren te zijn. Brussel zou hij ook wel eens genoemd hebben als zijn geboortestad; noch in 's Haage, noch in Brussel heb ik een geboorte-inschrijving van Pieter kunnen vinden, maar er zijn vele parochies en vele jarengangen om in te zoeken en niet alle boeken hebben (leesbaar) de tijd overleefd.
 
Het nabij Den Haag gelegen Delft, waar zijn Pieters vader woonde aan de Verwersdyck en waar zijn zus Theresia ter wereld kwam, zou een goede optie zijn als geboorteplaats van Pieter. In Delft maakte  zijn vader, Alexis Phillipszoon en zijn oom Johannis, afspraken over acteurs die op pad zouden gaan met hun Italiaanse Vertooning, In Delft hebben Pieter en Maria zes huizen gekocht. In Delft groeide zijn zoon op en in Delft gaf Pieter Magito zijn eerste koordansoptreden en gaf zijn zoon Pieter zijn eerste circusvoorstelling; in Delft kreeg de familie na het overlijden van de beroemde Koorddanser, de rekening voor de renovatie van zijn pand. Deze renovatie vond plaats in de maanden voorafgaande aan zijn overlijden.
Bij de afsluiting van de stageovereenkomst met de kinderen Bastaron in 1744 geeft Pieter op in Den Haag te wonen.

De Rotterdamse Stadsarchivaris schreef een stuk in een jaarboekje over de Beroemde Rotterdamse Koorddansersfamilie en dat jaarboekje was weer de bron voor opname van de Magito’s in de laatste tentoonstelling van het Schielandhuis  over beroemde Rotterdamse families.
Pieters tijd was echter nog niet de tijd dat onze tak van de Magito familie zich vestigde in Rotterdam. Zijn zoon Petrus Magito en diens vrouw Alida van der Linden waren onze eerste Magito voorouders in Rotterdam. Tot die tijd waren het de Magito's die met muziek maken hun brood verdienden, in het gebied rond de Grote kerk in Rotterdam te vinden, maar die tak van Johannis en Huybertje was minder bekend bij het publiek.
Daarbij moet opgemerkt worden dat Johannis en Huybertjes jongste zoon Petrus (volgens het doopboek Petrus Alexis) uiteindelijk wel in de kermiswereld terecht is gekomen als Koorddanser en vuurwerkmeester, maar hij was niet de Vermaarde of "berugte" Pieter Magito.

De inschrijving in het doopboek is nog niet gevonden maar er zijn andere documenten bewaard gebleven, die inzicht geven in het leven van Pieter Magito.

  • Hieronder de aanschaf van een boot door Pieter en Maria Reneaut- de Marode

    Koopcontract boot 30-09-1750 Notaris Hermanus van Heel, Amsterdam
    In 1750 Pieter Magito en Maria Reneaud, beide meerderjarig en ongehuwd, "zijnde thans gelogeert op een jacht leggende aan de Amstelboord net buiten Amsterdam dog binnen de jurisdictie deser stad"
    Maria is de levenspartner van Pieter.
    Pieter en Maria waren daar om samen een schip te kopen van Meester Scheepmaaker. Gerrit de Groot, wonende Oude Weetering onder de vrije Heerlijkheid Alkemade.
    "Op de scheepswerf van Gerrit Groot nieuw getimmert en door deselve Gerrit de Groot aan hen comparanten op primo Maij deses Jaars 1750 geleevert"

Een Nieuw acht of pontschip lang 49 voeten, wijt 12 voeten, 4 duijmen, Kosten f 600-.
Ze lossen per jaar f100,- af op " primo Maij"+ jaarlijks f 4,- rente tot en met 1756
Daarnaast staan er nog voorwaarden vermeld in het geval één van de twee een termijn niet kan betalen.

Gerrit de Groot overlijdt eerder en uit de inventaris na overlijden blijkt dat Pieter dan nog een schuld heeft van f100,-

StadsArchief Amsterdam

Vraag tussendoor: waar had Pieter deze boot nodig?
Waarschijnlijk stapte hij over van paard en wagen naar paard en boot om zijn houten circustent en de rest van zijn Kermisattributen te verplaatsen.

  • Testament Pieter Magito

Net als zijn neef Alexius Magito in Cambridge, stelde ook Pieter een testament op (1762). In een later stadium van zijn leven laat hij samen met Maria de Marode weer een testament opmaken. Het testament van 1762 is nogal bijzonder van inhoud. Hierin regelt vader Pieter de zaken voor zijn dan ca 5 jaar oude zoon Petrus ( Pieter)

Maria de Marode, de huysvrouw van Jacob Renoir, is bij vooroverlijden van Pieter Magito, de enige en de algemene begunstigde.
Maria is gehouden en verplicht om voor het minderjarige kind, Pieter Magito (geboren 1757), zoon van Pieter en Nannette Bastaron te zorgen waar het gaat om educatie en opvoeding. Het kind moet alles krijgen wat nodig geacht wordt.

In 1762 op het moment dat het testament opgesteld wordt,

  • is Maria de Marode Huysvrouw van Jacobus Renoir / Renaud
  • is Nannette Bastaron, de moeder van het kind nog in leven en krijgt bij overlijden van Pieter een legaat van f250,-.

Pieter Magito sr is 44-54 jaar wanneer het testament opgesteld wordt en in dit document wordt maar één kind benoemd. Pieter heeft op dat moment al een langere tijd een relatie met de wat oudere Maria de Marode. Ik ga er vanuit dat het kind van Pieter en Nannette  Bastaron, het enige kind van Pieter  Magito is geweest.
Er wordt wel gesuggereerd dat Judith een dochter van Pieter zou zijn, maar dat lijkt mij naast wat we weten van Thomas Magito onwaarschijnlijk. Zij zou, in dat geval, ook zijn genoemd in Pieters testament, al was het maar om een voogd  aan te stellen om haar zaken te behartigen indien nodig. Judith wordt wel genoemd in het testament dat haar vader Thomas opstelde.

Nog even over meneer Renaut of Renou of Renoir,   
Uit betaalde kermisgelden in Hoorn  1725 blijkt dat er dat jaar f100 afgedragen is door de Koorddanser Renaud. In Delfshaven stond in 1735  Jacobus  Reneaut op het slappe koord tijdens de kermis.
Ook "Juffrouw" Reneaut danste in de tijd op het koord.

Maria de Marode mag dan de vrouw geweest zijn in Pieters leven, voor de nakomelingen van Pieter is zij minder van belang. Voor de afstammingsgeschiedenis moeten we meer te weten zien te komen van Antonet Bastaron, mijn Oudbetovergrootmoeder.
De vraag stellen, wie is Antonet, is eenvoudiger dan deze te beantwoorden.

Antonet Bastaron (Nannette)




Van Antonet Bastaron weten we weinig. Zeer waarschijnlijk is zij geboren in Frankrijk in de omgeving van of in Versailles.
Wat zeker is, is dat zij in 1757 samen met Pieter Magito hun zoon Petrus liet dopen in Amsterdam. Of Pieter  daar op dat moment werkte of slecht in Amsterdam aan het werk was is volstrekt onbekend.
 Als "Nannette" Bastaron moeder van zoon Petrus, wordt zij in 1762 genoemd in het testament dat Pieter Magito op liet maken.

Daarnaast is er een interessant document uit het Franse Nationale archief voor Cultuur, waarin Antonet, of een zus /nicht van haar, mogelijk genoemd wordt.  Het document betreft een stageovereenkomst uit oktober 1744.
Pieter Magito sluit de overeenkomst af met Jacques,de vader van de jonge kinderen Joseph en Marie Anne Bastarou, 10 en 5 jaar oud.
Jacques Bastaron stuurt zijn jonge kinderen acht jaar naar 's-Gravenhage of Amsterdam; in ieder geval naar Pieter Magito. Jacques woonde zelf met zijn tweede vrouw een flink stuk ten zuiden van Parijs in die tijd.
In die dagen was een stage plaats voor jonge kinderen, zo lijkt het niet ongewoon. Het zelfde deden Placide en Carmina Spinacuta met hun getalenteerde dochter Catharine; zij kwam bij Carlo Véronése in de leer.

https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/siv/rechercheconsultation/consultation/ir/consultationIR.action?irId=FRAN_IR_041112&udId=c1p6rrj8jv8r--hgbx6gzxfxm6&details=true&gotoArchivesNums=false&auSeinIR=true&fullText=MC/ET/I/420&optionFullText=ET



Leeftijd van Joseph en Marie Anne Bastarou, tien en vijf jaar oud, kinderen van Jacques Bastarou, bevoorrechte exploitant van de koning, bij Pierre Magito, ondernemer van springers en koorddansers en andere oefeningen van de Nederlandse troep, woonachtig in Den Haag, voor acht jaar.

https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/mm/media/download/DAFANCH96_MIC041000022-medium.jpg

Van de vader Jacques Bastarou is bekend dat hij werkte voor de Franse Koning,
Is er iemand die bij het lezen van de naam Basterou niet direct denken moet aan Antonet Bastaron?
Op de inschrijving in het register staat ook: Jacques Bastaron. Helaas kom ik niet verder dan het register. De overeenkomst is blijkbaar niet gedigitaliseerd nog

NB in het testament van Pieter staat Nannettes achternaam geschreven als: Bastaron en niet Basteron zoals in het Doopboek van Amsterdam..

NB Gezien de Franse afkomst zal Nannette voluit geen Antonet, zoals genoteerd werd in het Amsterdamse doopboek, maar bijvoorbeeld, Antoinette geheten hebben of Marie Anne zoals zoveel vrouwen in de familie van haar moeders kant. Ik houd Antonet aan omdat dit de enige naam is die we op schrift hebben.

Maar wie is nu de moeder van Petrus of  zoals hij vaker genoemd werd Pieter Magito junior?
opties:

  1. Antonet Bastaron, moeder van Pieter jr, is ook Nannette Bastaron de moeder van de stagiaires.
     In eerste instantie leek mij dit onwaarschijnlijk omdat zij dan de naam van haar man had gebruikt bij de doop van haar zoon van Pieter. Dat was echter denken vanuit de twintigste / eenentwintigste eeuw over een situatie in de tweede helft van de achttiende eeuw. De voorbeelden vinden we in Pieters omgeving.
    -Maria de Marode was waarschijnlijk tientallen jaren gescheiden van tafel en bed van Jacobus Reneaut maar verscheen tot Jacobus' overlijden, overal met Pieter als Maria Reneaut of huijsvrouw van Jacobus Reneaut. Al die jaren woonde zij hoogstwaarschijnlijk en met Pieter. 
    -De vrouw van Petrus Pietersz Magito overleed ca 26 jaar na hun scheiding van tafel en bed, als weduwe Magito. Inmiddels had Alida van der Linden wel een kind van een andere man, Johannis Voorgants, op de wereld gezet.

    Grote  verwarring
    Dit testament is van november 1762. Op een ander officieel stuk te weten de " Waarbrief" van de koop van het huis "Het vergulde Zwijnshoofd", wordt Maria weduwe van wijlen Jacobus Reneaut genoemd en deze brief is van 12 april 1761.
    * Het lijkt mij niet mogelijk dat de waarbrief ten onrechte Maria weduwe van Jacobus Reneaut noemt. Wellicht was de enige reden zich
      nog huijsvrouw van Reneaut te noemen, het feit dat ze nog  niet met Pieter getrouwd was. Dat gebeurde pas in 1769.
    * de Amsterdamse Courant dd19-09-1761, schrijft over Reneaut als Machinist in de voorstelling van Pieter.
      Er staat echter geen voornaam bij. Maar omdat Reneaut in 1725 al als koorddanser verscheen op de kermis Hoorn, zal deze
      Reneaut waarschijnlijk de zoon zijn van Jacobus en Maria.
    * bij de aanschaf van de boot in 1750 staat in de akte vermeldt dat zowel Pieter en als Maria Reneaut ongehuwd zijn.
      Was zij toen al weduwe?

  2. Antonet bastaron is een oudere zus of een tante van vaderskant van de stagiaires Basterou,
    Een sluitend antwoord heb ik tot nu toe niet gevonden. Jacques Bastaron echter, had zeker geen zus die Antonet zou kunnen zijn. Dat het toeval is dat er een vrouw genaamd Bastaron, zorgt voor de kinderen Bastaron in Amsterdam of een andere plaats in Nederland, is zeer onwaarschijnlijk. De naam Bastaron is ook in Frankrijk een zeer zelden voorkomende naam.

    er is volgens boze tongen ook nog een andere optie
  3. Antonet was de stagiaire Marie Anne

    De jonge Marie Anne zelf zou bij Pieter in de smaak zijn gevallen en zij werd de Nannette Bastaron die als ca 17 jarige, de moeder werd van zoon Petrus Pieterszoon Magito (1757) en daarmee mijn Oudbetovergrootrmoeder. Dit past niet bij de keus voor de oudere Maria die hij al op vrij jonge leeftijd gemaakt moet hebben.
    NB weten we wel zeker dat zij de jongste van de twee stagiaires was?



Genoemde argumenten voor de keuze dat de stagiaire Marie Anne moeder werd van Pieters zoon:

  • Pieter Magito zou met de jonge Marie Anne Bastaron samen gezien zijn tijdens een doopplechtigheid in 1754; drie jaar voor de geboorte van zijn zoon Petrus Pietersz. Antonet zou onder de naam Anthoinette Etoile, de getuige / meter bij de doop van Anthoinette Bussa  zijn geweest
  • Het huwelijk tussen Antonet Bastaron en  de koorddanser Joannis Baptiste Angelucci zou een huwelijk tussen Pieter en Antonet in de weg hebben gestaan
  • het veelvuldig voorkomen van de voornaam Noël of Natalis in de familie Magito. Met het gebruik van de naam Natalis of een variant daarop, zou aangegeven worden dat het gaat om één van vele natuurlijke /onwettige kinderen in de familie Magito. Ik merk maar gelijk op dat mij daarvan helemaal niets is gebleken uit de gevonden inschrijvingen in de doopboeken. De naam Natalis /  Noël werd gegeven aan kinderen geboren binnen een wettighuwelijk. ( daarover meer bij Pierre Noël Magito)

Pieter Magito en Maria de Marode leefden inderdaad buiten de echt samen, waarschijnlijk in aanvang omdat scheiden voor de katholieke Maria verboden was en daarom niet uniek. Met de opmerking uit 1761 dat Maria toen al weduwe in plaats van huijsvrouw van Reneaut was, is enige verwarring ontstaan daarover. Maar waarom haast na al jaren ongehuwd samen wonen? Maria was alles behalve een jonge deerne. Voor haar relatie met Pieter kreeg zij al drie kinderen tijdens haar huwelijk met Reneaut. Zij was niet jonger, maar beduidend ouder dan Pieter. Wellicht ontstond na de geboorte van Pieter jr de behoefte / noodzaak om de relatie te formaliseren.
Maria de Marode, weduwe van Jacobus Reneaut staat vanaf ca 1740  in vele Magito doop-en trouwboeken vermeld als getuige.

Argumenten tegenAntonet als Marie Anne
De Doopgetuige
Tijd om de betreffende doop van Anthoinette Bosa /Bussa er eens bij te pakken en een andere doop waarop Anthoinette Etoile getuige was..

Het Doopboek:
Pieter Magito en een Anthoinette Etoile waren beide getuige bij de doop van van een meisje dat de naam Anthoinette Elisabet (Bosa) kreeg. 

De vader van het kind is Alexandre-Placide Bussa of Bussard*, de moeder Carmina Spinacuta. Beiden bekende koorddansers.
Pieter benoemt Placido in 1762 in zijn testament als voogd voor zijn minderjarige zoon Pieter

NB In 1754 zou Marie Anne Bastaron maximaal 14 jaar geweest zijn



Achttien jaar later weer een doopboek
Bij de doop van Alexander Sigel, zoon van Judith Magito op 05-06-1772 in Leiden is Anthoinette Étoile ook aanwezig 
Judith is de dochter van Thomas, waarschijnlijk een broer van Pieters vader, Alexis Philippeszoon of een broer van Pieter.
De andere getuige is Alexander Bussa ofwel de vader van de in 1754 gedoopte Anthoinette Elisabet



Opmerkingen bij de doopgetuige

  • Anthoinette Étoile lijkt geen pseudoniem te zijn voor Marie Anne Bastaron, maar de naam van een vrouw met nauwe banden met de families Magito en Bussa

  • Afgezien daarvan, hoe realistisch is het aan te nemen dat in die tijd, een maximaal14 jarige Meter /getuige wordt van een dopeling? Hoe zaten in die tijd de regels in elkaar voor getuigen, doopheffers, Peters en Meters? Uit de vele stukken over de diverse functies bij het dopen
    (heffer, peter, meter en getuigen) kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat dit niet echt geloofwaardig is. Een Peter of Meter / getuige jonger dan een volle 13 jaar, lijkt nergens aanvaardbaar omdat een getuige/ meter, indien nodig, zou moeten kunnen bevestigen dat de doop had plaats gevonden en dan hebben we het maar niet over het ondersteunen bij een goede Katholieke opvoeding.

  • In het Amsterdamse Doopboek staat bij de doop van zoon Petrus in 1757 geen enkele opmerking over de buitenechtelijke geboorte noch over een wel zeer jonge leeftijd van de moeder .In het brave en protestante Puttershoek waren ze er niet mee weggekomen. De predikanten trokken bij geboorten buiten het huwelijk soms flink van leer. De ouders werden "hartelijk gecathechiseert" over bijvoorbeeld 1 Timotheus V:3-7, als het een weduwe betrof; in het doopboek werd een en ander vastgelegd in niet mis te verstane bewoordingen. Op de site Allemaal Familie van Mij staan onderaan de inleiding van de Vermeulen-tak daar voorbeelden van. Maar ja dit buitenechtelijke kind van Pieter Magito en  Antonet Bastaron werd Rooms gedoopt en in Amsterdam. Was dit Amsterdams of waren de Rooms Katholieken wellicht wat toleranter dan protestanten?

 

-Huwelijk van Antonia Bastaron met Giovanni Baptista Angelucci
Er werd nog een  ander argument genoemd waarom Marie Anne de moeder van Pieter Magito's zoon Petrus zou zijn:
Het huwelijk tussen Antonet Bastaron en Joannis Baptiste Angelucci zou een huwelijk tussen Pieter en Antonet in de weg hebben gestaan


Wat weten we van Giovanni Baptiste Angelucci, meester koorddanser uit Rome?

Op 28 febr 1772, vijftien jaar na de geboorte van Petrus Pietersz, laat Antonia Bastaron, 29 jaar oud, in Torhout, België, een tweeling  dopen. Kinderen uit haar huwelijk met Joannis Baptist Angelucci.
Angelucci was koorddanser en maakte een tijd deel uit van de Magito-Troep en zou zo in contact zijn gekomen met Antonia Bastaron.
Wanneer Angelucci en Antonia Bastaron trouwden is onbekend. Dat er een link is  met Antonet en Jacques Bastaron is evident, maar welke?

Indien Antonia in 1772 negenentwintig jaar oud is, moet zij in 1743 geboren zijn. Wanneer ook zij Marie Anne, de stagiaire zou zijn geweest en de getuige van de doop van Antoinette Bose in 1754, zou zij bij die doop 11 jaar zijn geweest, om maar niet te spreken over de leeftijd bij de geboorte van Petrus in 1757. 

Vergissen wat leeftijd betreft bij de doop van haar tweeling lijkt niet echt waarschijnlijk en waarom zou een getrouwde vrouw van 32 zich bij de doop van haar kinderen bewust voordoen als een 29 jarige?
Goed mogelijk is dat Marie Anne en Antonia twee verschillende dochters van Jacques Bastaron zijn geweest.


Antonia's of Marie Anne's leeftijd kan natuurlijk ook verkeerd in het Doopboek of in het document over het stagecontract terecht gekomen zijn of we hebben ten onrechte aangenomen dat Joseph 10 was en Marie Anne 5 jaar bij afsluiten van het contract in februari 1745.
Wanneer Marie Anne 10 jaar was bij afsluiten van het contract, wordt het veel plausibeler dat zij Antonet was.
De akte van het achtjarige contract heb ik opgespoord in het archief, maar om deze in te kunnen zien, moet je een lezersnummer hebben en dat moet in persoon worden aangevraagd, ter plekke of wel in Parijs

RijksArchief Belgie

1772  Doopboek Torhout, West Vlaanderen

Ouders: Antonia Bastaron 29 jaar
afkomstig uit Nonancourt Normandië
en Joannis Baptiste Angelucci 44 j.uit Rome



Dat het huwelijk van Antonia Bastaron en Angelucci een huwelijk tussen Pieter en Antonet in de weg zou hebben gestaan lijkt mij op zijn minst twijfelachtig. Immers in Delft waren Pieter en de weduwe Reneaut, Maria de Marode na een jarenlange relatie eindelijk in 1769 getrouwd.
Ruim voor die tijd al, in 1762, had Pieter Magito in een testament vast laten leggen:

  • wie zijn algemene erfgename was (Maria) en
  • wie de opvoeding en scholing van zoon Petrus op zich moest gaan nemen(Maria) en
  • hoe de zorg en de zaken van zijn zoon Pieter geregeld moesten worden (onder andere Alexandre-Placide Bussa).

    Dit vastleggen was denk ik ook nodig omdat Maria niet Pieters moeder was en omdat het wel de bedoeling was dat Maria voor Petrus Pieterz zou blijven zorgen bij eerder overlijden van Pieter. Het was niet de bedoeling dat Nannette Bastaron dit zou gaan doen.

    In het testament wordt Nannette Bastaron genoemd als moeder van Petrus Pietersz en er werd haar een legaat toegekend van 250 guldens. Wordt Nannette daarmee afgekocht of zorgt Pieter daarmee goed voor de moeder van zijn zoon?
    NB De naam Nannette gebruiken in plaats van het waarschijnlijk officiële Antonette, klinkt alles behalve afstandelijk
    NB zou Antonia ook Nannette als koosnaam opgeleverd hebben?

    Voorts wordt Maria de Marode in het testament genoemd als huijsvrouw van Jacobus Reneaut. Van een notaris mag je verwachten dat hij dit soort benamingen verder in de akte doorvoert.
    Dus:
    Indien Nannette in 1762 al getrouwd was met Angelucci zou zij Angelucci's huijsvrouw genoemd zijn; maar dat is niet wat gebeurde.
    Nannette werd echter ook niet huijsvrouw van Jacques Bastaron genoemd. Dat pleit tegen Nannette als moeder Petrus Pieterszoon  én van de stagiaires Bastaron.
    Maar misschien was Nannettes identiteit ook minder relevant dan de identiteit van Maria. Antonet was geen erfgenaam, noch werd zij aangesteld als voogd. Zij werd zelfs informeel Nannette genoemd..
    Het gegeven uit de waarbrief van een jaar eerder, namelijk 1761, waarin Maria de Marode, Weduwe van Reneaut, een huis koopt, roept vragen op over de betrouwbaarheid van gegevens uit 1761 of 1762. Ook al zijn zijn beide stukken door een notaris vastgelegd, één van de twee zat fout.


Belangrijker is dat door dit testament van Pieter Magito,Nannette Bastaron volledig erkend wordt en er wordt niets verzwegen; er was dan ook geen enkele reden voor Antonet Bastaron om in 1772 nogmaals te verschijnen onder de naam Antoinette Étoile bij de doop van de zoon van Pieters nicht Judith in Leiden. Het moeten twee verschillende vrouwen zijn geweest.

Wat de relatie van Antoinette Étoile tot de families Bussa en Magito is, heb ik niet snel kunnen zien en voor dieper onderzoek is nu geen noodzaak. Placito Bosa, heet eigenlijk Alexandre-Placide Bussa ( volgens anderen Bussard*), wordt in Pieter Magito's testament genoemd als een van de voogden van zijn zoon Petrus Pietersz Magito. Placido en zijn vrouw Carmina Spinacita waren koorddansers. We kunnen aannemen dat het gaat om jarenlang bestaande,  professionele en vriendenbanden tussen Pieter en Placido. Wat het kleine onderzoek naar Spinacuta en Placido  opleverde, waren banden (een in 1753 gesloten huwelijk)  met Saint Germain en Laye. En dat is interessant omdat dat de plaats is waar de familie Dupuis van (groot)moederskant van Antonet Bastaron daar gewoond en gewerkt heeft. Saint Germain en Laye  was tot Louis XIV voor Versailles koos, de residentie van de Franse koningen

De andere voogd om toe te zien op de belangen van een minderjarige Petrus, was  Tersi Romano.
Romano was een koorddanser op een ijzeren draad. Pieter kondigde in de Amsterdamse Courant van 11-10-1753 een weddenschap aan met de vraag wie was de beste Koorddanser: Romano of De Broeder van den Turk. Verder heb ik helaas nog niets over deze man kunnen achterhalen

Werd bekent gemaekt, dat Sr. P. Magito met zyn vermaerde Troup ,de eer zal hebben van de generaele Exercitie van de week voor het laetste te doen. NB. Op heeden dezen dag zal de Weddenschap door gaen van èenige Lief hebbers gedaen tegens Romano en de Broeder van den Turk, op ’t Yzerdraed, en zal van alle Aenschouwers geoordeeld worden wie ’t beste'

1753px-HUA-32567-Afbeelding_van_een_plankier_met_enkele_enkele_personen_voor_de_ingang_van_een_tent_met_het_opschrift_De_Groote_Turk_op_de_kermis_te_Utrecht Publiek Domein

*Wie was Placide: Alexandre-Placide Bussard.
In de Dictionaire des Pierrots staat dat Placide één van de beste springers en koorddansers in het Theater Nicolet was, waar hij rond 1770 optrad. In die tijd schreef hij verschillende zeer succesvolle pantomimes. Hij gaf talloze optredens in provincie en in het buitenland, vooral in Londen.  In 1785 maakte hij niet langer deel uit van de groep waarin hij zo lang had geschitterd, en in 1778, is hij danser van de koning .
Wat is er van Placide geworden? In Parijse bladen schreven De Manne en Menetrier dat er in 1830 in het kleine theater van de Funambules een oude acteur was, genaamd Placide, die de Cassandres speelde en ondanks zijn leeftijd een grote flexibiliteit toonde; deze acteur werd op een ochtend dood aangetroffen op een bankje aan de boulevard waar hij de dag ervoor dronken had geslapen, en zij stelden de vraag of deze ellendige oude man niet dezelfde is als de briljante Placide van het Theater  Nicolet.

Dit lijkt niet overeen te komen met de waarheid
Alexandre-Placide Bussa bekend als Placide, geboren in Messina,  Sicilië en stierf in New York op 26 juli 1812. Hij was een beroemde Italiaanse koorddanser. Getrouwd met Carmina Spinacuta, de zus van een andere koorddanser. Samen doorkruisten zij Europa in de tweede helft van de  18e eeuw . Na de Franse Revolutie ging Placide naar de Verenigde Staten

We hebben geen idee hoe oud Nannette was bij de geboorte van haar zoon. Uitsluiten dat het wel de zeventienjarige of tweeëntigjarige Marie Anne was, kunnen we niet; voor bevestigen, en zeker in de context van (stelselmatig) 'grensoverschrijdend gedrag' met daarbij een veroordeling van Pieters gedrag, is meer nodig dan eenzelfde achternaam en de aanname dat Marie Anne, Antonet  en Antonia en ook Anthoinette Étoile een en dezelfde persoon is.

Afgezien van het feit dat er meer en logischer opties zijn, is er één belangrijke constante factor in Pieters leven, die Pieter als "womaniser" minder waarschijnlijk maakt: Maria de Marode.
Weliswaar duurt het tientallen jaren voor zij trouwen, maar Marie was bijna overal aanwezig en betrokken, privé en zakelijk en  dat niet trouwen,... was geen vrije keus  en waarschijnlijk later een geaccepteerde, al langer bestaande situatie..

Relatie Pieter Magito en Antonet Bastaron

De discussie zet wel aan tot nadenken over Nannette Bastaron en haar verhouding tot Pieter Magito en Maria de Marode.
Nannette heeft zeker niet gezorgd voor een verstoorde verhouding tussen Pieter en Maria, zo lijkt het op ca 250 jaar afstand.

Pieter en Maria de Marode waren in 1741 al close. Maria was erbij toen in Hoorn, Joannes, de oudste zoon van Pieters oom of broer Thomas Magito werd gedoopt en in 1744 was zij er weer, bij de doop van Philippe Thomaszoon en zo zijn er meer voorbeelden.
Het lijkt er op dat die twee al jarenlang een relatie, privé en zakelijk, hadden ondanks dat Maria de Marode getrouwd was met Jacobus Reneaut (meerdere schrijfwijzen). beiden waren een collega van Pieter. Scheiden als Katholiek in die tijd was vrijwel onmogelijk en wanneer je al jaren samenwoont, is trouwen wanneer Maria weduwe wordt, minder urgent..
Zoon Petrus Pieterz Magito groeide van jongs af aan op bij zijn vader en vormde met Maria en Pieter een gezin, dat aan 't Rietveld woonde, tot Maria in 1781 overleed. Petrus Pietersz was 24 jaar toen zijn stiefmoeder overleed; wat leeftijd en middelen betreft had hij, bij verstoorde betrekkingen, al eerder kunnen vertrekken.

Maria heeft een aantal kinderen met Jacobus Reneaut gehad. Dochter Catharina werd in Rotterdam geboren in 1726 en dat betekent dat Maria naast getrouwd, ook niet meer de jongste was. Pieter en Maria hebben samen geen kinderen gekregen, voor zover mij bekend en Pieter waarschijnlijk ook niet met iemand anders dan Antonet Bastaron. Er is geen reden aan te nemen dat Pieter voor een eventueel ander kind geen afspraken zou hebben vastgelegd in het testament van 1762.
In de vijftiger jaren van de 18e eeuw was Pieter in goede doen en wellicht was er naast de behoefte om samen een kind op te voeden, ook de wens te zorgen voor een een erfgenaam voor Pieter Magito.

Was Nannette een nieuwe Hagar?
Maria en Pieter waren minimaal sinds ca 1740 samen; samen in zaken en samen op familiebijeenkomsten. Zij lijken mij ook niet de types die dingen lieten gebeuren, maar mensen die zelf de regie namen.
Dat Nannette door Pieter én Maria uitgekozen was om "draagmoeder" te zijn voor de zoon / erfgenaam, die zij samen op wilden gaan voeden, is wat mij betreft een reële mogelijkheid. Het liefst had ik ter bevestiging van het idee Maria de Marode  of Reneau/ Renoir (testament Pieter 1762) als getuige gezien bij Pieterjr's doop, maar dat was misschien te veel voor die tijd maar er waren naast officiële getuigen natuurlijk ook nog de overige kerkgangers aanwezig.

Maar........er was wél een Maria die optrad als officiële getuige bij de doop van Petrus Pietersz. Haar achternaam Arnoij heb ik nergens meer terug kunnen vinden, ook niet via een alternatieve spelling of ...zou meneer pastoor van Renoir,  Arnoij gemaakt hebben?
Visueel lijkt het niet op elkaar, maar mondeling en op zijn Frans uitgesproken....?

StadsArchiefAmsterdam

Tijd om de andere dopen in de familie nader te bekijken:
In Franeker wonen Alexis en Lijsbeth Magito, oom en tante van Pieter.
Alexis en Lijsbeth hebben 6 kinderen en uit het hele land komen Magito's om getuigen te zijn van onder andere het dopen van de kinderen.
Bij de doop van Johannis is Maria Arinoj aanwezig als getuige
Bij de doop van Alexis jr is Maria Rijno aanwezig als getuige

Alle Friezen

Ik durf het wel aan : Ook de naam Reneaut / Renoir /Renaud kent vele schrijfwijzen maar bij alle drie de doopplechtigheden hierboven genoemd was Maria de Marode, huijsvrouw van Jacob Reneaut, getuige; ook bij de doop van de zoon van Pieter en Antonet Bastaron.

Draagmoederschap is niet iets wat alleen in onze tijd voorkomt. Abraham en Sara hadden daarvoor Sara's slavin, Hagar, uitgekozen, heel lang geleden. Pieter Magito en Maria de Marode kozen er Antonet Bastaron voor uit

 

Of Antonet Bastaron dan Marie Anne Bastaron is die als 17-18 jarige zoon Petrus op de wereld zet en in 1772 in Vlaanderen een tweeling laat dopen? In dat geval is er ergens een fout met de  leeftijd gemaakt of hebben we onterecht aangenomen dat het jongetje tien en en het meisje vijf jaar was toen het contract werd afgesloten.
Voor mij is zijn er voldoende redenen om aan te nemen dat in ieder geval de aard van de relatie heel anders geweest dan wel wordt gesuggereerd.

Om er achter te komen wie Jacques Bastaron was en welke zijn relatie met Antonet Bastaron was, moeten we opnieuw naar Frankrijk, naar Versailles 
Omdat er veel meer informatie boven water kwam dan ooit gedacht, en omdat dit het verhaal van Pieter, Maria en Nanette te lang onderbreekt krijgen de voorouders van de Bastaron-kant een eigen pagina. Met behulp van deze Bastaron-pagina hoop ik de vraag wie Antonet was, zo goed mogelijk  te kunnen onderbouwen..

Voor nu:
Wie is Antonet Basteron?

Bastaron is, inclusief naamvariaties, een heel weinig voorkomende naam, ook in Frankrijk. Jacques en Antonet zijn vrijwel zeker directe familie van elkaar. Het lijkt ook geen toeval dat de kinderen van Jacques Bastaron en zijn vrouw Marie Marthe Dagoreau gelijktijdig met een Antonet Bastaron in Amsterdam verblijven. De meest logische verklaring is als Marie Anne niet Antonet is, is dat de kinderen onder hoede van de wat oudere Antonet voor acht jaar naar Nederland zijn gestuurd. Jacques Bastaron woonde in die jaren met zijn tweede gezin waarschijnlijk al in La Loupe, Eure-et-Loir, Centre-Val de Loire, een stuk ten zuiden van Versailles.

-Mijn werkhypothese was dat oudbetovergrootmoeder Antonet Bastaron een jongere zus was van de vader van de kinderen Bastaron die stage liepen bij Pieter. Inmiddels is duidelijk dat dit niet het geval kan zijn.
Andere opties:
-Antonet was een oudere dochter van Jacques Bastaron, opérateur privilégié du Roi.  van voor zijn huwelijk met de moeder van de stagiaires.  Dit lijkt een lastig verhaal gezien de overige informatie die over de jonge problematische jaren van Jacques jr.  gevonden werd. ( zie pagina over de Bastarons)
-Antonet is Marie Anne en zij was de oudere van de twee kinderen Bastaron.

 

De vraag is altijd weer hoe hebben ze elkaar leren kennen; hoe hebben Pieter en Antonet /Jacques Bastaron elkaar ontmoet?
Of we de vraag ooit kunnen beantwoorden weet ik niet, maar er zijn een paar mogelijkheden voor Pieter Magito en Antonet Bastaron:

  •  via Philippe Magito, Pieters grootvader; deze werkte in Parijs vlakbij een van de paleizen van de koning.
  • of kende de oudere garde, Jacques Bastaron  sr en Alexis Magito uit Ardres,  elkaar al van feesten aan het Franse hof van Louis XIV  en het Nederlandse Stadhouderlijke hof.
  • Pieter Magito was bevriend en had professionele banden met de koorddansers Placido Busa en Carmina Spiracuta. Dit echtpaar had via de familie, banden met Saint Germain en Laye; de geboorteplaats van Marie Anne Dupuis, de (groot)moeder van Antonet Bastaron en een van de werkgebieden van de familie Dupuis.
  • de naam Dupuis/ Dupuy doet ook bellen rinkelen,
    -is er een relatie tussen Marie Anne Dupuis en de Dupuis die met Pieter Magito junior in 1802 samen ging werken en
    -is er een relatie met Marie Anna Dupuis / van der Putten die met Christiaen Magito trouwde in 1726?

Raadzel O! so mooy

Bij het doorkijken van alle boeken die ik kon vinden waarin over Magito wordt geschreven kwam ik dit stukje tegen in Rondeeltje en het hoofdstuk Raadzel O! so mooy
Auteur Joannes le Francq van Berkhey een Nederlandse natuuronderzoeker, arts, dichter en schilder. Jaar van uitgave 1778

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waar het hele verhaal over gaat.
Het stukje wat mij intrigeert  is " En Magito met zijn Françoise"

Pieter Magito was waarschijnlijk net zo Frans als zijn Maria de Marode.
Wordt met "zijn Francoise" dan oudbetovergrootmoeder Antonet Bastaron bedoeld, die 20 jaar na de geboorte van zoon Pieter nog in Nederland is of was er een nieuwe Française? 
Als nakomeling van Pieter en Antonet zou een tientallen jaren bestaande relatie niet verkeerd aanvoelen. In 1778 is Maria de Marode inmiddels ca 72 jaar oud en Pieter is uitgaan van 1718 als geboortejaar 50.

In een ander gedicht van deze Berkhey, uit 1756, noemt hij ook Magito's Maitressen.
Het is te begrijpen wanneer je je niet verdiept in de situatie  van Pieter en alleen de show op de kermis ziet. In 1756 had Pieter immers een relatie met de huisvrouw van Jacobus Reneau: Maria de Marode en was Antonet Bastaron zwanger was, van Pieter jr.
Ook in een ander gedicht van deze Berkhey noemt hij Magito's Maitressen maar ook daar ontbreekt iedere context.


Meer roddel en achterklap heb ik niet kunnen vinden en ik denk toch alles op internet nu beschikbaar te hebben gelezen over Pieter Magito.
Is één bron in dit geval géén bron?


Pieter Magito en Maria de Marode
Terug naar 1769, naar Pieter en Maria in Delft. Jacobus Reneaut is inmiddels overleden en Pieter en Maria gaan naar de dichtbij het Rietveld gelegen Nieuwe Kerk in Delft, om na jaren samenwonen toch te trouwen.

 

Huwelijk Pieter Magito en Maria de Marode

 

Ondertrouw- en Trouwboek Nieuwe Kerk Delft 1769

Stadsarchief Delft

Het Huwelijk van Pieter en Maria is in Delft driemaal ingeschreven; tweemaal op den 28e Januarij en éénmaal op den 29e Januarij

 

Den 28 Januarij 1769

 

Pieter Magito, J.M op 't Rietveld
met Maria De Marode , Weduwe van Jacobus Reneaut, mede aldaar

 

Delft, woonplaats van Pieter Magito

Delft oude gasthuis met kerk aan de Verwersdijck
Public Domain

Wat zijn bekende Magito adressen in Delft

Verwersdijck.

In 1727 bracht Alexis Philippesz Magito een bezoek aan de notaris. In het opgemaakte document staan adressen. De vader van Pieter, want daar hebben we het over, woonde volgens deze akte, met zijn gezin, aan de Verwersdijck. Vlak bij het Rietveld. Misschien balanceerde Pieter en zijn zus Anna Theresia hier wel op de rand van de gracht.

NB Op de Verwersdijk woonde in 1731 ook een Maria Reneaut.
Wellicht familie van Jacobus Reneaut, de eerste man van Maria de Marode of was het Maria Marode zelf? In 1726 werd haar dochter in Rotterdam geboren.

Gezicht op de Stadsdoelen (links) en Chirurgijnskamer (rechts) in het voormalige Sint-Maria Magdalenaklooster aan de Verwersdijk te Delft.
Public Domain

Suijtsijde van 't Rietveld
Aan de Suijtsijde  van 't Rietveld  hadden Pieter en Maria een flink huis met tuinen stallingen en een slachterij. Ze hadden nog vijf andere huizen aan 't Rietveld die zij verhuurden (onderzoek van Harmen Snel - dank Harmen voor het delen van de informatie)
Philippe Thomasz Magito geboren 1744 in Hoorn en petekind van Maria en Pieter, heeft enige tijd in Delft gewoond bij Pieter en Maria aan 't Rietveld.  Philippe Thomansz is in 1766 daar vandaan voor het eerst getrouwd en met de VOC op pad gegaan.
Thomas is of een oom, of een broer van Pieter.

Rietveld, achterzijde  doorJan Heesterman, 1890-1947 68959 Public Domein
Pieter woonde aan de Suijtsijde

Waar in Delft woonde Pieter Magito en Maria de Marode


Als kind woonde Pieter op de Verwersdyck. Op de plattegrond uit 1771 is deze oranje aangegeven. Het Rietveld ( groen) sluit aan op de Verwersdyck . Aan de andere kant komt het Rietveld uit bij het water dat Delft omsluit. NB het huis aan het Rietveld had een kaai. Het Water van de Verwersdyck lijkt dwars door de stad naar de Oost Poort te lopen en daar, op het rond Delft te liggen water uit te komen en dit moet  wel de Schie zijn. Voor iemand die door de Nederlanden reisde per boot, was Delft een aantrekkelijke locatie

Gesigt van de Schie, voor de Stadt delft.
Public Domain

Het Rietveld
De akte van een huis aangekocht door Pieter  in 1761, de verkoopgeschiedenis daarvan en de rekening voor de herstelwerkzaamheden, bleken van belang bij het vaststellen van de datum van overlijden van oudbetovergrootvader Pieter; er waren er in die jaren meer die Pieter Magito heetten en die werkten als koorddanser en wellicht deelwaren van Pieters Troupe.


Het huis waarboven de toren van de Nieuwe Kerk uitsteekt, staat op de plaats van het "Vergulde Zwijnshoofd".  Dat is vast te stellen uit de inboedelinventarisatie, gedaan na overlijden van Maria Marode. Daarin wordt benoemd wie eigenaar van huis aan de rechterkant was. Het pand is rond 1900 gerenoveerd / herbouwd (nr 31). Dit houdt in dat twee huizen links van "het Vergulde Zwijnshoofd", het huis heeft gestaan wat op Pieters naam stond en waar hij woonde toen hij 12 april 1792 overleed in Princenhage.

Met de oude kaart van Delft erbij:
Op de kaart hiernaast zijn de percelen aan het Rietveld in eigendom van Maria en Pieter rood omtrokken. Een flink stuk terrein. Zelf bewoonden zij "Het Vergulde Zwijnshoofd". Het is het pand dat westelijk Willem van Beek als buurman had. Willem van Beek woonde in huis nr 647. "Het Vergulde Zwijnshoofd" is het grootste van de huizen van Pieter en Maria. Er was een erf waarop stallingen en een slachterij stonden en wat een vrije eigen poort naar de straat en een kaai had. De stallingen zijn te begrijpen gezien het bedrijf dat Pieter had, maar die slachterij? Waarschijnlijk was deze in Pieters tijd al niet meer operationeel.
Het meest rechtse pand, nummer 650, was het huis dat op Pieters naam stond en waarvan de koopakte hieronder staat.

Of Maria de Marode de huizen zelf heeft gekocht of deels heeft geërfd na het overlijden van man Jacques Reneaut is vrij onduidelijk nog. "Het Vergulde Zwijnshoofd" kocht zij volgens de Waarbrief van 1761 als weduwe Reneaut en toch staat zijn naam op Historisch GIS als (mede)eigenaar. Of het doorzoeken van alle Waarbrieven hier helderheid in gaat brengen weet ik niet. Voor het juiste beeld van de driehoeksverhouding wil ik toch graag weten wanneer Jacobus overleed, want bij een Amsterdamse notaris staat  Maria in 1762 bekend als huisvrouw van Jacobus. Helaas kan ik hem niet vinden in de begraafboeken van Delft.
Naast "Het Vergulde Zwijnshoofd" had Maria huisjes aan het oude Bagijnhof; achter de woningen op het Rietveld,
Van het Oude Bagijnhof heb ik alleen de naam op deze kaart terug gevonden

Rietveld juni 2023

StadsArchief Delft

Aankoop huis Rietveld Suijtsijde in 1761
De koopakte wordt bedekt door een inlegvel en dat inlegvel is niet alleen leuk ,maar ook belangrijk .
Het inlegvel  is een nota waarop wordt vermeld wat de kosten zijn geweest van een renovatie die Pieter begin 1792 uit liet voeren.
Net boven het inlegvel is het jaartal zichtbaar, 1761, waarin Pieter het huis aan het Rietveld heeft gekocht.

Jacobus Reneaut
Het wordt hoog tijd het te hebben over Jacobus Reneaut, de eerst man van Maria de Marode en vader van haar drie kinderen.
Van deze naam zijn meerdere schrijfwijzen; ik houd deze aan omdat in notariële akten / officiële stukken, deze vorm gebruikt werd.
Een deel van Maria's huizen stond tot het overlijden van Jacobus , op zijn naam.  Het gezin woonde dus in Delft in de veertiger en vijftiger jaren van de 18e -eeuw. Al in de jaren daarvoor woonden er Reneauts aan de Verwersdyck.  Dochter Catharina Reneaut of Renou echter, werd in augustus 1726 gedoopt in Rotterdam. Of het gezin  Reneaut ook in Rotterdam gewoond heeft of dat zij daar waren in verband met werk, is mij niet duidelijk.

Jacobus werd in een later moment van zijn carrière vermoedelijk door Pieter ingehuurd, maar toen Pieter  tussen de  zeven en zeventien jaar was en Jacobus en Maria  bezig waren een gezin te stichten, trok Jacobus de kermissen en de Jaarmarkten  langs als koorddanser. Op lijsten met afgedragen kermisgelden staat dat Jacobus in 1725 als Koorddanser. In Hoorn moest hij f100 betalen aan kermisgeld voor goede doelen.

Onduidelijk is hoe Maria en Pieter elkaar hebben leren kennen; er zijn wel wat opties

  • Er woonden ooit Reneauts en Magito's op de Verwersdyk en er kwam een Pieter de Marode, die Maria's vader zou kunnen zijn,  van Catwijk naar Delft; maar of ze allemaal op de zelfde tijd, in de zelfde plaats waren, is onduidelijk.
  • Dochter Catharina Reneaut of Renou werd in augustus 1726 gedoopt in de Steigerkerk in Rotterdam en dat was weer dichtbij het huis van Pieters Rotterdamse familie; het gezin van de Stadsmuziekmeester Johannes  en zijn vrouw Huybertje.
  • Ontmoet zullen ze elkaar zeker hebben op een Jaarmarkt of kermis. In Delft was Pieter voor het eerst betalende deelnemer in 1733.
    Jacobus Reneaut en zijn vrouw waren beide Koorddanser en stonden op de zelfde kermissen van Delft en hoorn als Pieter
    Maria had, toen zij wat opuder werd ook een act met een hond die kunstjes deed, en mij zou het niet verbazen wanneer zij ook over de financiën zou zijn gegaan en bijvoorbeeld de verkoop van kaartjes in handen heeft gehad en de afwikkeling van het Kermisgeld met de goede doelen heeft geregeld. In de Amsterdamse Courant van 19-09-1761 wordt de alom beroemde Machinist Reneaut aangekondigd door Pieter. Eerder vermoedde ik dat het om Jacobus ging.  Met een waarbrief waarin staat dat Het Gevulde Zwijnshoofd in april 1761 verkocht was aan de weduwe van Reneaut moet dat haast wel de zoon van Maria de Marode geweest zijn

    Jacobus  en Maria, huijsvrouw van Jacobus woonden bij elkaar in de directe omgeving en dat terwijl Maria en Pieter al sinds ca 1741 een relatie hadden. Een 18e-eeuwse soap of tragedie aan het Rietveld.

    Er is dringende behoefte om het raadsel van het jaar van overlijden van Jacobus op te lossen.
    Samengevat:
  • In 1750 kochten Maria en Pieter samen een boot, zij logeren  op een jacht aan aangemeerd op de Amstel, net buiten Amsterdam
    Maria presenteert zich daar als Maria Reneaud, ongehuwd.
  • In april 1761 koopt Maria de Marode, weduwe van Jacobus Reneaut in Delft  "Het  Vergulde Zwijnshoofd" van Jan Timmermans.
  • In de Amsterdamsche Courant van najaar 1761, wordt een optreden  van de beroemde Reneaut aangekondigd door Pieter Magito. De naam Reneaut in welke spellingsvorm dan ook komt weinig voor; zou dit over zoon Karel Reneaut gaan? Over hem heb ik buiten het testament van zijn moeder en de afhandeling van de nalatenschap niets kunnen vinden.
  • In 1762 stelt Pieter Magito in Amsterdam een testament op waarin de zorg van zoon Petrus wordt geregeld in geval Pieter eerder overlijden zal dan Marie. Maria Reneaut, huijsvrouw van Jacobus Reneaut, staat er in dat testament in plaats van weduwe Reneaut.
  • Jacobus Reneaut werd in de eigenaren-registratieperiode die vanaf 1748 inging, nog als eigenaar op de lijst geplaatst.

Maria bezocht minstens sinds 1741 huwelijken en dopen binnen de familie Magito en daarbij de naam Reneaut voerend

Acties:
Ik ben opzoek gegaan naar een inschrijven van begraven van een Jacobus Reneaut  tussen 1748-1761 en in 1768, het jaar voor het huwelijk van Pieter en Maria. In Delft werd in deze periodes geen Jacobus Reneaut begraven.
Nb Tijdens het doornemen van de Delftse begraafboeken viel mij de enorm grote kindersterfte in vele van die jaren op.
Nog niet afgrond is het doornemen van de Waarbrieven. Een testament van Jacobus zal er haast wel moeten zijn geweest, maar ik kan het niet vinden

Voorlopig is mijn inschatting dat Jacobus Reneaut al voor 1750 overleden is en dat hij niet overal juist geplaatst is in de eigenaarstabellen. Jacobus had een beroep met een hoogrisico op fatale ongelukken; een overlijden buiten Delft, op een werkreis is niet onwaarschijnlijk. Onduidelijk blijft dan waarom Maria Huijsvrouw van Jacobus nog zo werd genoemd door de Amsterdamse  notaris. Waarschijnlijk is dat alleen te verklaren uit het gegeven datzij zich, gescheiden van tafel en bed, altijd huijsvrouw van Reneaut is blijven noemen. Haast, na zoveeljaar ongehuwd samen zijn, zal er niet meer zijn geweest. De geboorte van Petrus Pieterszoon maakte het misschien verstandiger om de verhoudingen niet alleen vast te leggen, maar ook deze te formaliseren door te trouwen. Maar waarom zonder voorwaarden?    
Daar komt met een eigenbedrijf alleen maar ellende van.

Ging Pieter failliet en welke Pieter Magito was dat dan en wanneer?
De Rotterdamse Stadsarchivaris noemt in zijn stukje over de Rotterdamse Koorddansersfamilie, in 1770, in Rotterdam, de beslaglegging op al het hebben en houden van Pieter Magito. Hierbij zou in de inboedelbeschrijving een zilveren penning, ontvangen van het stadsbestuur van de gemeente Embden in Oost-Friesland aangetroffen zijn. In andere opzichten is volgens de stadsarchivaris deze lijst van in beslag genomen goederen merkwaardig. "Zij geeft ons behalve van Magito's geldbezit, zeventien enkele Louis d'or en eenige zilveren guldens, een opsomming van zijn geheele uitrusting en een vrij minutieuse beschrijving van zijn artiestenkostuum. Opgenoemd worden : „een
blaauwe rok, een roode broek en camisool springerskleeren, een paar blaauwe handschoenen, een wolle muts, een lap tot een camisool en voering, twee manshemden, vier paar kousen, een springersmuts en drie neusdoeken", die, met eenig gereedschap tot het componeeren van vuurwerken, alle bewaard worden in een koffertje met zijn initialen P. M. gemerkt.

Maar ja, Pieter en Maria Magito wonen niet in Rotterdam, maar leven in die tijd met de jonge Pieter in hun eigen woning aan het Rietveld in Delft. Maria overlijdt in 1781 op 't Rietveld en krijgt een Kerkgraf in de Oude Kerk.(niet Pro Deo)
Nee in 1770 ging Pieter niet failliet nog.

De Magito's hadden vrij grote gezinnen en vernoemden hun voorouders netjes.
Er is nog een neef van Pieter, ook een Pieter Magito, eveneens geboren in Den Haag maar jaren later (1750) Deze Pieter werkte met vuurwerk en danste op het koord. In 1777 trouwt hij op 27 jarige leeftijd met de Franse Marie Therese Robbe. Marie Therese, geboren in Spanje, is lid van een Frans / Spaanse acrobatenfamilie. Deze Pieter Magito lijkt te jong voor de inbeslagname van 1770.

Dan is daar de in 1734 in Rotterdam geboren en wonende neef van Pieter, zoon Petrus van oom Johannis en tante Huybertje Magito; van beroep: Vuurwerkcomponist, pantominespeler. Deze Pieter,verwarrend genoeg zelfs in het doopboek Pieter Alexis Magito genoemd,  lijkt mij een betere kandidaat voor de inbeslagneming.
Van deze Petrus meent de stadsarchivaris dat hij metterwoon in 1755 naar Delft trok; Petrus trouwde echter in 1759 met Maria Philippo en beiden woonden in Rotterdam. Hun kinderen werden in 1766 en 1770 in Rotterdam gedoopt ( Leeuwenstraat)

Waarschijnlijk is de Pieter Magito die zich in 1755 Delft vestigde, De Pieter Magito, mijn oudbetovergrootvader, maar dat is allerminst zeker.Zoon Petrus werd immers in Amsterdam gedoopt,maar het bijvend een reizend volk; steeds onderweg. Ik sluit niet uit dat er nog meer neven Magito rondliepen met de roepnaam Pieter of een afgeleide daarvan.Om die reden heb ik wel wat beter gekeken ook naar de kinderen en kleinkinderen waarvan ik denk dat zij bij Philippe, zoon van Alexis en Margueritte horen ( zie pagina kinderen van Philippe)

Overlijden van Maria de Marode en de desastreuze gevolgen daarvan

StadsArchief Delft


Op 06-09-1781 overlijdt Maria de Marode na een ziekbed. Zij wordt begaven IN de Oude Kerk te Delft.(een kerkgraf).

Oude-Kerk Delft Higham, Thomas Batty, Robert leutenant-Colonel 1789-1848
Public Domain

Financiële problemen
In de loop der jaren veranderde de politieke situatie en Pieter had daar misschien wel last van. Hij was immers opgegroeid in een familie die geld verdiende aan onder andere feesten van het Stadhoudershof en Pieter maakte ook in zijn eigen carrière geen geheim van zijn politieke Oranje voorkeur. Pieter kwam de laatste decennia van de 18e eeuw  steeds moeizamer aan werk. Daarbij werd hij ouder en was geen trendsetter meer en trend volgen ging hem, zo lijkt het, minder goed af.

Ton Jongenelen schreef daarover en over de neergang van Pieter Magito in de wintereditie van de Mededelingen van Jacob Camp Weyerman.

Het echtpaar Magito- de Marode, had zes panden in Delft, die grotendeels door Maria waren aangekocht. Deze huizen hadden Maria en Pieter verhuurd tot 1781. Zelf woonden ze in Het  Vergulde Zwijnshoofd, een huis met stallingen, tuintjes een vrije poort en een slachterij.
Al snel na het overlijden van zijn Maria worden financiële problemen van Pieter pijnlijk zichtbaar.
Uit het zeer lijvige testament van Maria de Marode en Pieter Magito blijkt dat zij in gemeenschap van goederen getrouwd waren en dat er drie kinderen uit haar huwelijk met Jacobus Reneaut waren, die net als Pieter recht hadden op hun deel: "ieder hoofd voor hoofd bij egaale porties"
Dat betekent dat 75 % naar de kinderen ging.
Van het roerend en onroerend goed wordt een uitgebreide beschrijving gegeven evenals van de goederen die het echtpaar beleend had. Daarnaast waren er nog rekeningen(nieuwe tent) die voldaan moesten worden. Er was een schuld- en een hypotheekbrief afgegeven op drie van de huizen en bijbehorende erven. De dokter (?), de apotheker er de chirurgijn moesten nog betaald worden. Maria was begraven in de Oude Kerk. Er is een hele lijst met kosten voortkomend uit de begrafenis, die nog voldaan moest worden. Blijkbaar hadden Pieter en Maria niet voorzien dat de zaken er met het overlijden van Maria zo slecht voor zouden staan.
Pieter / de Notaris deed in de krant een oproep aan mensen die geld hadden uitstaan bij Maria de Marode, zich te melden.


Onroerend goed:
zes huizen en erven aan de zuidzijde van het Rietveld en aan de westzijde van het Bagijnhoff

StadsArchief Delft

Contant was er een bedrag van ruim 60 gulden aanwezig. Dit waren de inkomsten van een optreden in Rotterdam. Hiervan moest onder andere het personeel nog betaald worden en en ook de verplichte bijdrage voor het goede doel moest er nog vanaf.

In december 1781 worden zes huizen aan het Rietveld openbaar geveild en op 17 december wordt er Boelhuis gehouden en gaat het roerende goed onder de hamer; naast huisraad worden een hoeveelheid moderne juwelen, kandelaren, goud, zilver en porselein genoemd.
Het lijkt er op dat Maria de Marode en Pieter geen eenvoudig leven leidden. Het zelvelandsche historische courant 11-12-1781

Pieter Alexius Magito  woonde na de veiling in één van de zes huizen, in het, in de eerste maanden van 1792 gerenoveerde en in 1761 gekochte pand, aan het Rietveld. Na de veiling werd namelijk overeengekomen het pand op perceel 651, waarop geen hypotheek ruste aan Pieter te laten.
Pieter gaat na het overlijden van Maria door met werken; stoppen zal geen optie zijn geweest.

Zoon Petrus Pietersz trouwt binnen 4 maanden na de verkoop van het bezit in Delft met Alida van der Linden. Op de inschrijving staat dat hij dan al in Cool, Rotterdam woont.

Mei 1791 geven in Amsterdam "den Ouden Magito" en Pieter Magito samen een show in die duur betaalde nieuwe tent. Dit is enigszins verwarrend niet? temeer daar de krant schrijft over broeder Pieter van de "den ouden" Magito. Dat er twee Pieters in één gezin opgroeien is uiterst onwaarschijnlijk wanneer beide in leven zijn.

Een verdronken Koorddanser


Opvallend is dat het laatste decennium van de 18e eeuw geschreven wordt over voorstellingen in de Tent van de Oude Magito, maar dat Pieter Magito Sr als optredend artiest nauwelijks wordt genoemd .

Harmen Snel maakte mij attent op een Inschrijving Begraven in Princenhage op 12 april 1792
"Overleden en  begraven den berugten Koordendanser Pieter Magitol zijnde den selven in een sloot op den Emer verdronken" 
Dank daarvoor Harmen.

Archief Princenhage


Er is een publicatie uit 1975 waarin dit overlijden in de sloot op den Emer wordt aangehaald in een bronvermelding.
De Magito's vormden een echte kermisfamilie. Ze traden niet alleen op als koorddansers en akrobaten, maar ook als comedianten, poppenspelers en exploitanten van een hondenspel. De hier genoemde koorddanser was wellicht dezelfde als "den berugten koordendansser Pieter Magitol", die op 14 april 1792 te Prinsenhage werd begraven nadat hij op 12 april "in een sloot op den Emer" verdronken was. GAB DTB 147, f. 35. (Dit laatste volgens een vriendelijke mededeling van Dr. F. A. Brekelmans).

Het hele verhaal deed mij heel even denken aan het in beslag nemen van de boedel van een Pieter Magito in 1770, met een fraaie beschrijving van de gevonden kostuums, in Rotterdam, terwijl Pieter Magito Sr  aantoonbaar woonde in Delft. Er zijn meer Pieters Magito geweest die gekleed gingen als bijvoorbeeld koorddanser, misschien lag er wel een andere Koordedanser genaamd Pieter Magito in die sloot ,was mijn eerste reactie.

Voor meer ruis zorgde een aankondiging in de Groninger Courant van 18 mei 1802 (maar er zijn er nog een aantal in 1802).
Dupuis en Pieter Magito(den Ouden) hebben zich verenigd en komen met een show. In deze berichten dus geen verhaal over de Tent van de oude Magito maar een bericht over de oude Magito zelf.
Maar.....de kranten uit die tijd publiceerden vooral door Pieter Magito en zijn zakenpartners geplaatste aankondigingen van optredens en minder recensies of nieuws over Pieter. Is het een bewuste marketing truc geweest? Pieter Magito sr was tenslotte een beroemdheid, een visitekaartje. En wanneer je dan ook Pieter Magito heet en je bent inmiddels de oudste van die naam in de familie is er geen woord van gelogen.

www.delpher.nl


J.N. Dupuis en Pieter Magito ( den Ouden) alom door gansch Europa beroemd, hebben zig thans onderling met hunne Troupen vereenigd;- zy hebben als nu een accompagnement van Konstenaars, wier weergae men elders te vergeefs zoeken zal; Stijve en slappe Koord, Koperdraatdansers, Springers en Springeressen, Balanceerders en Voltigeerders. Men speelt gedurende de Kermis alle avond te 8 uur in het Huis van de Loge in de Brugstraat. --Verwagt by goed Weder een fraay geillumineerd en gedecoreerd GROOT VUURWERK, welk in de Stads Manegie gegeeven, en den dag nader by Billets zal aangekondigd worden.

Concluderend
Op grond van de Groninger Courant uit 1802 zou je kunnen concluderen dat Pieter minstens voor een deel van 1802 nog springlevend was en dat de verdronken Pieter, een Pieter uit de jongere generatie zou moeten zijn.

Terug naar 'Rietveld in Delft
De oplossing ligt bij de verkoop van het huis aan 't Rietveld in Delft. Wie verkocht het en  wanneer in de negentiger jaren van de 18e eeuw? Maar zover ben ik nog niet eens gekomen want de nota van de herstelwerkzaamheden geeft, bij beter bestuderen, voldoende duidelijkheid, meer dan de te vluchtige initiële beoordeling.

De rekening voor de verbouwing van het huis aan het Rietveld was uit 1792 en van na 12 april, maar het stukje papier leverde nog iets anders op: Het bleek een openstaande rekening voor Pieter Magito te zijn, die nu gepresenteerd werd aan Monsieur Guiben, "zijnde erve van Pieter Magito". Meneer Guiben is waarschijnlijk de vertegenwoordiger van de erfgenamen van Pieter geweest

Pieter Magito, Koorddanser en show-ondernemer, woonde, zo lijkt het, een groot deel van zijn leven in Delft. Ook op het moment van zijn overlijden in Princenhage had hij een huis aan de Suijtsijde van het Rietveld. Zijn ouders woonden rond zijn geboorte waarschijnlijk op de Verwersdyck niet ver van het Rietveld

StadsArchief Delft

De akte over een overlijden en begraven in Princenhage gaat dus wel degelijk over Pieter Magito, mijn oudbetovergrootvader.
Met de vondst van de verdronken Koordendanser op 12 april 1792 kwam er een droevig einde aan een verhaal, goed genoeg om nog steeds mensen te boeien..

Archief Princenhage

op 12 april 1792
"Overleden en  begraven den berugten Koordendanser Pieter Magitot  zijnde den selven in een sloot op den Emer verdronken"

door (Frans officier), Stadsarchief Breda (Gezicht op stad met rivier de Mark,Breda Beeldcollectie. 19750179)

 

 

 



In de buurt waar Pieter verdronk, lag het kasteel van de Heren van Emer. Op de tekening is rechts de theekoepel van het kasteel de Emer te zien. Op het jaagpad aan de westelijke oever een vrouwtje met een takkebos en een man met een paard. Op de voorgrond links een man met roeiboot, een man die naar de rivier wijst en een man en een vrouw op de oostelijke oever van de Mark waarde Emer van aftakt.




De vraag naar de omstandigheden waaronder Pieter in het water van de Emer terecht gekomen is, zal waarschijnlijk niet beantwoord gaan worden. Wat deed hij daar? Stond daar zijn Tent? Werd hij onwel? Was het een natuurlijke dood of toch niet en waarom stond er niets in de krant over het overlijden van onze beroemde Koordendanser?  Was zijn roem voorbij?

Er is echter één ding dat we niet moeten vergeten en dat is dat Pieter en Maria in 1750 een houten binnenvaartschip kochten en dat deze boot in 1792 nog in gebruik was bij de Magito's. De Magito's verplaatsen zich niet met paard en wagen, maar met paard en boot door de Nederlanden. Delft lag daarbij mooi centraal voor een reis via de Vliet, de Schie enz enz. Ook de Mark, het riviertje waar Kasteel den Emer in de buurt lag, was te bereiken via de waterwegen van Zuid Holland en Brabant. Het kan dat Pieter het water heeft gezocht, maar het is heel goed mogelijk dat onze Koorddansende voorvader, evenwichtskunstenaar bij uitstek, inmiddels hoogbejaard, een fatale misstap heeft gemaakt bij het aan of van boord gaan van zijn boot.

Victor Zeppenfeld - Der gestürzte Seiltänzer (1864)
http://commons.wikimedia.org/


Het loont nog wel de moeite om eens te kijken naar de familieomstandigheden. 
-Theresia Magito, een nicht (?) verdronk in 1747 ook, in een meertje na een optreden (er was nog geen boot in de familie).
-Hoe was de relatie met Magito jr na het overlijden van Maria de Marode en wat deed de scheiding van zoon Petrus van zijn vrouw Alida in 
 1792?  Waren er meer live-events?
-Misschien wel belangrijker : hoe stond Pieter er financieel voor in die tijd; was hij weer financieel opgekrabbeld nadat hij in 1781 zes huizen moest verkopen?
-Is er nog sprake geweest van een (her)begraven in zijn woonplaats in de Oude Kerk van Delft waar Maria de Marode begraven werd, zoals bij mijn in Leeuwarden overleden betovergrootvader Leendert van Riet gebeurde of was daar geen geld meer voor? (Begraafboeken Delft gedurende een jaar na 12 april1792, leverden niets op).
Alles overziend ben ik somber over de situatie van Oudbetovergrootvader Pieter in 1792 en wellicht was hij dat zelf ook wel.


Pieter heeft 1796, zo lijkt het, niet gehaald. Moeten we de circus- geschiedenisboekjes  gaan herschrijven? Was Pieter Magito wel de eerste circusdirecteur en zo ja over welke Pieter Magito hebben we het dan; die van het bekende portret met schaatsen en steekmuts ,
of was dat hem toch niet, maar zijn zoon, oudgrootvader, Petrus Pieterszoon Magito of was het toch vooral de Merknaam Pieter Magito, die Pieter Magito, de man met de hoed en de schaatsen had neergezet?


Maak jouw eigen website met JouwWeb