Christiaen Magito ca 1694


De puzzel Christiaen Magito

Omdat Christiaen Magito volgens meerdere (elkaar napratende?) genealogen ook wel Christiaen Noël Magito genoemd zou worden, leek het waarschijnlijk dat hij gezien het patroniem, een rond 1694 geboren zoon van Noël en een broer van Pierre Noël zou zijn. Maar in hoeverre klopt het ook wat internet zegt?  Het gebruik van de naam Noël ben ik éénmaal tegengekomen in de akten of beschikbare verhalen over Christiaen en dan nog zonder de toevoeging Christiaen, maar wel in combinatie met de naam van Anne Marie, zijn huijsvrouw.

Aanvankelijk stond Christiaen Magito evenals Noël Magito, op mijn lijst van mogelijke kinderen van Philippe Magito. Documenten hebben inmiddels bewezen dat Noël een jongere broer was van Philippe. Voor Christiaen is dat nog niet gelukt en mogelijk komt het ook niet zover omdat niet alle doopboeken van de Franse Kapel in 's Haage de eeuwen overleefd hebben. Desalniettemin lijkt ook hij toch een zoon van Alexis Magito en Marguerite Stampaert te zijn.

Over Christiaen Noël Magito is bitter weinig meer terug te vinden, maar stukje bij beetje steeds weer wat meer.

Wat wel bekend is over Christiaen: 

  • 1715 Overlijden van Charles Alexie Magito oud 3 jaar, zoon van Noël Magito en Anne Marie Du Puis in de Ardrenne( Frankrijk)
  • 1722 Geboorte en doop van Anne Josephe Magito dochter van Natalis Christiani Magito en Anna Marie van der Put in Brussel
  • 1725 Huwelijk Christiaen met Anne Marie Du Puis / van der Putten (Province de Hainaut , Région wallonne )*
  • 1730 Begrafenis van Anna Marie van der Putten, Huisvrouw van Christiaen Magito in Amsterdam
  • 1752 Er is een Christiaen Magito als Peter bij de doop van Judith Magito in Hoorn. Dochter van Thomas Magito en Maria Nieuwekerke.
  • Uit het Register van vergunningen voor activiteiten op de kermissen te Delft en Delfshaven blijkt dat Christiaen minimaal tot 1749 heeft opgetreden

*ooit had ik daarvan de bron uit de Belgische administratie, maar deze is verloren gegaan en niet te reproduceren

NB update november 2024 meende ik een doop-inschrijven  in het doopboek van de Spaanse Kapel in Den Haag van een Christophorum Masson te hebben gevonden. Echter ik heb grote twijfels of wat ik las als  Alexius Masson wel correct is. Datum van dopen 26 november 1694. Wanneer dit klopt dan zou Christiaen een buitenechtelijke zoon geweest zijn van Alexis en ene Theodora terwijl Margueritta nog in leven was.


Henrik Pothoven: Kermis op het Buitenhof, 1781
Links de Gevangenpoort, rechts het Binnenhof. In het midden staat prins Willem V met zijn gezin. Publiek domein

Archives Nationales (France)

 

Inschrijven overlijden Charles Alexie Magito 21-05-1715
Zoon van Noël Magito en Anne Marie DuPuis
(Ardennes, Frankrijk)

Rijksarchief Nelgië

 

 

Doopboek Bruxelles 06-09-1722

Anna Josephe ,
dochter van
Natalis Christiani Magito en Anna Maria van der Put
Geboren 4 augustus 1722 circa vesper.
Getuigen:
Juilie... van Elen en Anna Joseph Meulemans

In 1730 stond Christiaen "Mesito"met een koorddans-voorstelling op de Kermis van Hoorn en droeg f 75 af ten behoeve van de armen, ouderen en wezen van Hoorn

 

 



Oktober 1730 werd Anne Maria van der Putten, Huijsvrouw van Christiaen Magito, op de Leijdsegragt bij de Baangragt  begraven in Amsterdam op het Heiligewegs- en Leidsche Kerkhof. Opgemerkt wordt dat zij vier kinderen had

StadsArchiefAmsterdam

Een klein stukje papier met veel informatie over het gezin van Christiaen Magito. Twee van de vier kinderen heb ik kunnen vinden. Daarnaast wordt hiermee duidelijk dat het gezin van Christiaen woonde in de buurt van of met Alexis Antonius Magito (Ardres 1655) rond de tijd van zijn overlijden op de Baangragt in 1727

Discussie

Nieuw voor mij is de overlijdensakte van een zoon Charles Alexis Magito in 1715 op drie jarige leeftijd. Aanvankelijk leek dit te gaan helpen bij de onderbouwing dat Christiaen de zoon van Noël Magito zou zijn, maar hoe langer ik er over na denk hoe meer vragen er zijn. Ik schrijf ze maar op om mijn gedachten hierover niet te vergeten :

  • Klopt de reflex wel dat, (Christiaen) Noël de vader is alleen omdat Anne Marie Du Puis, de latere huisvrouw van Christiaen, in de akte staat en zou dat kunnen betekenen dat Noël op 31-jarige leeftijd grootvader werd, omdat hij vader van Christiaen was?
  • of was de Noël op de doopinschrijving toch Noël Magito geboren in Den Haag in 1682? en betekent dit dan dat Christiaen in 1725 trouwt met de ex partner van zijn.... oom/ vader of trouwt hij gewoon met de moeder van zijn overleden kind en was het er eerder gewoon niet van gekomen?
  • .maar....de zoon van Christiaen werd Charles Alexie genoemd . Komt Alexis Magito geboren in Ardres dan weer in beeld als vernoemde grootvader?
    Is Christiaen inderdaad een zoon van Alexie Magito en Margareta Stampaert ?
  • Aanvullend argument: Alexis Magito en Margueritte Magito hebben in 1697 een dochter Marie Josephe laten dopen. Van deze Marie Josephe heb ik niets meer terug kunnen vinden. Wordt met de doop van dochter Anne Josephe, een jong overleden zusje van Christiaen vernoemd ?
  • Wat leeftijden betreft, zou de conclusie dat ook Christiaen een tot nu toe niet herkende zoon van  Alexie is, veel beter passen. Een broer van de 1682 geboren Noël dus.

 

De naam Du Puis

De achternaam van Anna Marie Du Puis klinkt bekend en zou gerelateerd kunnen zijn aan Marie Anne Dupuis uit Versailles , vrouw van Jacques Bastaron en de moeder van Antonet Bastaron. Antonet is de moeder van de zoon van Pieter Magito.
Daarnaast is er een JN Dupuis die in 1802 samen gaat werken met Pieter Magito junior.

Christiaen Magito, Koorddanser van beroep
Christiaen was Koordedanser en hij lijkt zeer begaafd geweest. In 1736 zou hij voor het laatst opgetreden hebben volgens onder andere de Stadsarchivaris van Rotterdam die schreef over de beroemde Rotterdamse koorddanserfamilie. Gelukkig zijn er dan ook  nog de archieven van bij voorbeeld Delft

Uit het Register van vergunningen voor activiteiten op de kermissen te Delft en Delfshaven blijkt dat Christiaen Magito op is blijven treden zeker tot en met 1746. In 1733 staat hij  nog in Delft met een tent en Koorddansers. In de jaren daarna doet Christiaen  pantomime en heeft een groep met kinderen die acrobatiek beoefenen. Op de permissies staat dat zij niet later dan negen uur in de avond op  mogen treden. Met Coordedansen lijkt hij in de jaren dertig van de achttiende eeuw gestopt te zijn.  Koorddansen is een vak met een hoog risico op ernstige blessures; wellicht is ook hem dit overkomen.

By William Henry Knight - Bonhams, London, 13 Jul 2011, lot 119, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17855736

Uit het Register van vergunningen voor activiteiten op de kermissen te Delft en Delfshaven
(StadsArchiefRotterdam)

1733 , Delft tent met Koorddansers
Stadsarchief Delft

1744 Delfshaven en gecontinueerd in Rotterdam
Stadsarchief Delft

1745 Delft,Tentje op Paardenmarkt met Pantomime en kinderacrobatiek
Stadsarchief Delft

1745 Christiaen Magito geaccordeert geduurende de de kermis op Delfshaven te vertoonen een Pantiomijme alsmeede eenige kinderen

1746 Tentje op Paardenmarkt met kinderacrobatiek
Stadsarchief Delft

Twee koorddansers met attributen en een clown  Gerardus Josephus Xavery 1728
 Rijksmuseum, RP-P-1899-A-21776 CC0 _edited ingekleurd

De vaerzenmaaker staat verre boven den dichter

Over Christiaen is weinig bekend maar in 1788 wordt hij toch gebruikt in de discussie over de Nederlandse literatuur

O.C.F. Hoffham schrijft 15 juli 1788 vanuit Pruisen een brief aan PJ Uylenbroek, vriend, uitgever en boekhandelaar in Amsterdam
Proeve eener theorie der Nederduitsche poëzy.

Hoffhams ‘brochure’ wordt een letterkundig huzarenstuk genoemd. Hij verzamelde bijna zevenhonderd citaten uit onze 17de en 18de-eeuwse literatuur. Indien je niet beter weet raak je de weg kwijt door de ironische bewijsvoering .
In één van de citaten wordt Christiaen Magito vergeleken met Saint Léger, de eerste danser van de Amsterdamse schouwburg in de jaren 1761-1769

De vaerzenmaaker staat verre boven den dichter


De vaerzenmaaker staat verre boven den dichter, in zo verre zy beiden één wezen uitmaaken; even gelyk de kunstenaar boven den handwerker staat of wel, gelyk de notaris den rang boven den translateur heeft, als ze beiden in denzelfden persoon veréénigd zyn. De dichter, als dichter, zorgt alleenlyk voor het poëetisch onderwerp, terwyl de vaerzenmaaker de zo kunstige taak der vaerzen voor zyn rekening neemt. De stoflyke inhoud der vaerzen staat tegen het vaerzenmaaken-zelve, gelyk het spreeken tegen het zingen, gelyk het gaan tegen het danssen, of, zo men wil, gelyk het balletdanssen tegen het koordedanssen.  Wyl nu alle menschen natuurlykerwyze wel kunnen spreeken, maar niet zingen, wel kunnen gaan, maar niet danssen, veelmin op de koord danssen, en een zangmeester meer verdiensten bezit dan een omroeper, een dansmeester dan een voetbode, Magito dan St. Léger zo ziet men, dat aan het vaerzenmaaken, boven het dichten en leveren der prosaïsche gedachten, op verre na de voorrang toekomt.
De Hollandsche Spectator, daar hy de poëeten over het geheel met de koordedanssers vergelykt, is ten eenemaale van myn gevoelen.
Dus spreekt hy : ‘Met grooter verwondering beschouwt men een' dansser, die op een smal touw zyn lugtigheid en door de kunst geregelde gaauwigheid, zo veel 't mogelyk is, doet gelden, als een ander die eene gansche zaal of een geheel theater tot zyn dienst heeft, om zyn passen en sprongen te varieeren. Kan men met waarheid zeggen, dat de beweegingen van den eersten fraijer, bevalliger en behaagelyker, in zich zelve ingezien, moet geschat worden? Geenszins. Maar ze zyn van eene bezwaarlyker uitvoering. 't Is het denkbeeld van een enge koort, vereenigt met dat van zyne sprongen, 't welk de groote oorzaak is van onze verbaastheid’

M. Bode zingt derhalve
Verjaard een juffertjes Geboort'
Straks zweeten, zwoegen de arme knechten,
Om haar een kransje om 't hoofd te vlechten,
Dan klimt de dichter op de koord.
 

 

„Dat 's vast een zoon van Maziton"

By Rijksmuseum -
http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.529301, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85494928

Blad met 9 voorstellingen van beroepen, kermisvolk en schepen, zoals een brillenverkoper, een koorddanser en een boer.By Rijksmuseum - http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.529086, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85493714


Uit het Haagse jaarboekje 1889


Naast de Vier Croonen springt de vlugge Christiaen Masiton,  mr Koordedanser op het strakke en slappe uitspansel;
maar reeds in 1736 is zijn plaats ingenomen door "Noël Masito, die ook werkt met "den Gogel Tas" en er de klad inbrengt
Bilderdijk heeft anno 1798 de Masitons vereeuwigd in de Waarheid en Ezopus:

„Dat 's vast een zoon van Maziton",
Herneemt een grijze paai,
Het heugt me, dat die pas begon,
Dat was uitnemend fraai.
Dan danst m'er zeker op de koord,
Of goochelt uit de tasch,
En brengt een hoen uit bekers voort,
Met hokus-pokus-pas.

Westfries Archief, DTB Dopen

In 1752 is er voor nu een laatste teken van leven van deze Christiaen Magito. als Peter bij de doop van Judith Magito. in Hoorn.
Dochter van Thomas Magito en Maria Nieuwekerke


Maak jouw eigen website met JouwWeb