Alexis Alexis Magito (1711 -1773)

                     Mr Alexis sr


Hendrick Govaerts - A Party with Music and Actors Entertaining the Company Public Domain


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hendrick_Govaerts_-_A_Party_with_Music_and_Actors_Entertaining_the_Company.jpg#/media/File:Hendrick_Govaerts_-_A_Party_with_Music_and_Actors_Entertaining_the_Company.jpg


Alexis Alexis Magito is de oudste zoon van Johannes Alexis Magito en Huybertje van Hasselt
Alexis werd geboren in  september 1711 in Rotterdam

Achterzijde van het Sint-Agathaklooster aan de Westewagenstraat omstreeks 1550.
RotterdamsStadsarchief NL-RtSA_4080_RI-665



Alexis werd gedoopt in de Rooms katholieke kerk in de Leeuwenstraat.
Ik nam aan dat het zou gaan om de schuilkerk St Rosalia, maar deze werd pas in 1777 gebouwd op de plek waar nu  het Minervahuis III staat.


Vanaf 1642 stond op die plek de kapel van het Sint Agatha klooster ;de kapel waar Alexis waarschijnlijk is gedoopt


StadsArchiefRotterdam



Doopboek   Leeuwenstraat Kerk,

15-09-1722
Zoon van
Jan Mahusto.en Huybertje van Hasselt
Getuigen
Alexius Mahato en Jannetje Martels

De Hoogstraat een straat in Rotterdam waar Alexis als kind woonde

90402_RP_T_00_1294 Hoogstraat Rotterdam Rijksmueseum Public Domain

Johannes en Huybertje Magito woonden in een vroege periode van hun huwelijk in de Hoogstraat
Of zij daar al woonden toen Alexis werd geboren werd, is mij niet duidelijk. Als tiener speelde Alexis daar zeker voor de deur.
Hij was de tweede in de rij en de oudste zoon, genoemd naar zijn grootvader van vaders kant, Alexis Magto geboren in Ardres; na hem volgden nog tien kinderen.

Tot hij ongeveer 20 jaar was woonde Alexis in Rotterdam, bij zijn ouders onder andere op de Visschersdijk, in het huis De Viool. Zijn vader gaf daar vioolles  Telger de Wijnkoper was hun benedenbuurman.
Daarna wordt het tijd voor Alexis om het huis uit te gaan. Het huis raakt ook wat vol met, op dat moment,  zeven kinderen.


Jan Anthonie Langendijk Dzn - De vismarkt te Rotterdam, 1816 Rijksmuseum CC0 1816-81d1f1
vlak bij de Visschersdijk

Alexis Magito Roterodamensis, musicus.

Vader Johannes, was naast docent viool, ook Stads Muziekmeester van Rotterdam en de selectieprocedure daarvoor was streng. Het Stadsbestuur hechtte aan kwaliteit.. Johannes werkte in de Doelen en had ook taken om de jeugd muziek te leren spelen.
Alexis volgde het voorbeeld van zijn vader; Alexis werd musicus, in het bijzonder cellist. Alexis componeerde zes sonates en graveerde ook muziekschrift, zodat het gedrukt kon worden. Dit deed hij niet alleen met zijn eigen werk maar hij graveerde ook werk van collega musici.

Muziek is Alexis waarschijnlijk, met de met de paplepel ingegoten, met een muziekdocent als vader. Van deze generaties zijn er meerdere Magito's en aangetrouwde familieleden waarvan bekend is dat zij  op professioneel niveau muziek maakten, naast eventuele andere artistieke uitingen. Neemt niet weg dat Alexis naast zijn vader  andere docenten gehad moet hebben.

Gouda
Op 12 juni
1731 vraagt  Alexis een akte van admissie aan om tijdelijk te wonen in Gouda.

1440px-Markt_(Gouda)_with_Sint-Janskerk, Jeroen Kransen,CC BY-SA 2.0
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Markt_(Gouda)_with_Sint-Janskerk.jpg#/media/File:Markt_(Gouda)_with_Sint-Janskerk.jpg




In Gouda werd in 1654  Quirinus van Blankenburg geboren. Een van de meest markante musici en componisten uit de Nederlandse barok. Of Alexis bij hem in de leer is gegaan, weet ik niet. Quirinus was toen Alexis ging studeren al een eind in de zeventig en ik vraag mij af of hij na zijn studie en aanstelling in Den Haag, de plaats waar hij overleed, ooit in Gouda terug is gekeerd als bewoner van deze prachtige stad.
Er moet dan ook een andere reden zijn geweest dat Alexis naar Gouda verhuisde.


Alexis Magito de graveur


Alexis componeerde en graveerde ook zijn werk. Wanneer je kijkt naar de resultaten van zijn graveerwerk dan moet Alexis daarin goed geschoold zijn geweest. De Goudse stadsdrukker Dyvoort, een zeer vermogend man, had als stadsdrukker het monopolie op al het officiële drukwerk van de stad Gouda.
Ik vraag mij af of Alexis wellicht naar Gouda verhuisde om bij  Dyvoort  te leren zijn partituren te graveren en te drukken.
Dat hij zich in Gouda bezig hield met graveren is duidelijk.
In verband met het niet betalen van hem geleverde Tinnen platen moest Alexis zich in april en mei 1735 tweemaal voor de rechtbank van Gouda  verschijnen. Het betrof kleine vergrijpen. 
22 april 1735 eiste Louis Florekin dat Alexius Magito hem betaalde voor de productie van een paar gladde platen tin.
Alexis krijgt een boete opgelegd van f 4.10.0 en de tinnen platen blijven van Louis Florekin

Titelpagina Six Sonates Alexis Magito .
Gegraveerd door Alexis Magito (de zoon')







In het boek De Vlaamsche School worden   worden bekende Nederlandse Muziekdrukkers genoemd: Alexis Magito wordt in dat boek genoemd.

In 1736 woont Alexis nog steeds in Gouda  Hij noemde dat tijdens een concert ter gelegenheid van de Dies Natalis in Utrecht.
Voor zijn aanvullende muzikale opleiding vertrok Alexis naar Leiden.

De universiteitsstad Leiden was in de 18e eeuw letterlijk vol van muziek, alleen al aan de universiteit waren meer dan honderd componisten en musici verbonden. Alexis schreef zich in 1746, op zesendertig jarige leeftijd, in bij deze universiteit.

Tijdens zijn studie aan de Universiteit Leiden (1746-1755) gaf hij concerten door het hele land.

 

 

 

Voor hij naar Leiden ging, keerde hij vanuit Gouda enkele jaren terug naar Rotterdam waar hij in de Schavensteeg zou hebben gewoond, de straat waar moeder Huybertje woonde voor haar trouwen.

 


De celliste, musicologe Elske Tinberge heeft een PhD behaald op onderzoek gedaan naar de The 'cello' in the Low Countries : the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries en Alexis Magito was een onderdeel van die studie.

Uit deze studie heb ik onderstaande informatie overgenomen:

  • Geregistreerde optredens van Alexis
  • De tijdelijke verhuizing naar Gouda
  • 1735 tweemaal  verschijnen voor de rechtbank van Gouda voor kleine vergrijpen. 

Wat we weten van de muzikale carrière van Alexis-

Geregistreerde optredens van Alexis

 

  • Alexis speelde in het orkest van de Utrechtse Universiteit bij het al eerder genoemde eeuwfeest van 1736.
  • In 1748 was Alexius in Maastricht voor een optreden bij een hofbal
  •  1753 huiskamer optreden in Groningen bij een  Wynhandelaar.
  • Op 2 februari 1754 gaf hij, met de violist Carel Vermeulen en de Italiaanse zangeres Mme Barberini een concert in de zaal van het Vredenburg in Utrecht.

Hierna lijkt hij zijn muzikale carrière voortgezet te hebben in Engeland met een enkel bezoek aan Nederland er tussendoor.Daatvoor zijn m eerdere aanwijzingen:

  • 1760 Alexis is een van de abonnees van Giorgio Antoniotto's " L'arte armonica of A Treatise on the Composition of Musick", die in Londen werd gepubliceerd. Het lijkt er op dat de abonnees in Londen woonden.
  • 1767 presenteerde Alexis door middel van een concert in Cambridge zijn composities voor cello

Wat is er bekend over het eeuwfeest waaraan Alexis Magito meewerkte?

Dies Natalis 1736, Universiteit Utrecht 100 jaar:
Het honderdjarig bestaan van de Universiteit Utrecht werd gevierd met een grootse maskerade.  Het thema van de optocht was de Romeinse god Bacchus, de god van de wijn en de dronkenschap. De deelnemers waren naar dat thema verkleed. Men ziet een oervorm van de Maskerade. Het ging om zo’n twintig studenten, maar zij werden "gevolgd van een zeer groote meenigte volks, ’t welk over d’ongewoone en fraeie vertooning zijn verwondering en genoegen betuigde". Bacchus mag weinig serieus klinken, er werden ook penningen geslagen met een Latijnse tekst, in vertaling: De zaal der vrijheid is de tempel der wijsheid; nadat de monsters bedwongen waren, zijn de kunsten herwonnen.

Van deze viering van de Dies Natalis waar Alexis aan meewerkte ,heb ik geen afbeelding gevonden; wel een afbeelding van de viering enige jaren later
NB Voor dit concert ontving Alexis vijftig gulden

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-29038-Afbeelding_van_het_voorste_deel_van_de_maskerade_van_de_studenten_van_de_Utrechtse_hogeschool_gehouden_ter_gelegenheid_van_de_dies_natalis_van_de_hoge.jpg#/media/File:HUA-29038-Afbeelding_van_het_voorste_deel_van_de_maskerade_van_de_studenten_van_de_Utrechtse_hogeschool_gehouden_ter_gelegenheid_van_de_dies_natalis_van_de_hoge.jpg


Waarom werd er gefeest in Maastricht in 1748; waarom dat hofbal?


Het Beleg van Maastricht van april-mei 1748 vond plaats tijdens de eindfase van de Oostenrijkse Successieoorlog (1740-1748) en eindigde op 7 mei 1747 met de capitulatie van Maastricht. Nog geen jaar later vertrokken de Franse bezetters weer. Deze bevrijding werd gevierd.

De aankondiging:

Maastricht,_Militair_Gouvernement,_Grote_Zaal_(Ph_v_Gulpen,_ca_1850) Public Domain

Over het Hofbal en het optreden van de Italiaan Alexis Magito wordt in 1971 nog geschreven in de Nieuwe Limburger.

Over een van de feesten na de wapenstilstand in juli 1748 vertelt de advokaat Bernard in zijn "Tableau du Spectacle Francais, óu Annales Théatrales de la Ville de Mastrigt":
“De 14e juli was er een groot hofbal. Het aantal danslustigen was zo groot, dat verschillende personen genoodzaakt waren zich terug te trekken. Daar de dames de gehele nacht door vierden, waren zij genoodzaakt de normale rusttijden om te keren. Ten einde hun slaap overdag niet te storen hadden de militaire diensten in alle stilte plaats. Er werd zelfs verordonneerd dat rijtuigen of paarden niet in de buurt van het gouvernement mochten passeren.
De 15e juli gaf men in de schouwburg Le Médécin par occasion van de Boissi en La Mère embarassée, opera van Panard, gevolgd door een ballet. De 16e gaf de heer Alexis Magito, Italiaans musicus, in de grote boven de Hoofdmacht gelegen zaal van de krijgsraad een vokaal en instrumentaal concert. Een der dames zong er. Verscheidene officieren begeleidden haar met verschillende instrumenten, want zoals Bernard zegt de Fransen begeleiden de dames zeer goed

Klik op de afbeelding om deze te vergroten


In 1749 speelde Alexis waarschijnlijk in deze zaal; de Grote zaal van de Stadsdoele van Haarlem

Haerlemse courant 27 december 1749:

"Op Maandag, den 29 December, 1749, zal te Haerlem op de Doele 's avonds om 6 uuren Concert gehouden worden door de Heeren Meyer en Alexis, geaccompagneerd door twee voornaame Waldhoornisten.
De Lootjes zyn te bekomen by H. Radeker, Organist, à 1 Gulden."

Radeker was organist van de Grote of Sint BAVO Kerk in Haarlem

Grote Zaal van de Doelen Haarlem Exercitiegenootschap_Pro_Aris_et_Focis,_beëdiging__5_april_1787,
Beeldcollectie van de gemeente Haarlem _NL-HlmNHA_1100_KNA006002120  CC0

 



Sieur Alexis  Magito gaf in 1753 ook Huiskamerconcerten net als mijn  neef Ed Struijlaart in de 21e eeuw.

Uit de Opregte Groninger Courant
"Sr. Bauermeester en Alexis adverteeren de Heeren Liefhebberen van de Musiq, dat heeden zynde den 5 Juny 1753, een Concert Instrumentaal zal gehouden worden,
ten Huyze van de Wynhandelaar H. Veldtman, in de Guldenstraat tot Groningen en worden de Heeren Liefhebbers der Musiq verzogt zig praecis 's agternamiddags om 5 uur aldaar te laten vinden.
NB. De Lootjes zyn in 't gemelde Huys te bekoomen."

Guldenstraat met Wijnhuis uitgever J Hiddema, beeldbank Groninger Archieven

"Het concert bleek een succes en kreeg een vervolg, op verzoek.
"Door verzoek van Heeren Liefhebbers zal de Heer Bauermeester en Alexis, aanstaande Vrydag zynde den 8 deezer Maand voor 't laaste een Concert Instrumentaal houden, ten zelfden huyze als Dinsdag laastleeden.
De prys is een Car. Gulden den yeder Perzoon."

Op de foto van de Guldenstraat in Groningen staat  rechts, het Wijnhuis Dik. Het zou zo maar kunnen dat  dit een van de opvolgers is van  Wijnhandelaar H Veldtman die in 1753 een Wijnhandel had in de Guldenstraat. In dat geval hebben we het huis waar Alexis met zijn cello de buitentrap opliep en de omgeving waarin Alexis Magito in 1753 één van de  laatste cello-concerten gaf voor hij naar Cambridge vertrok, om daar zijn carrière als leading cellist voort te zetten.




1754 Violoncello concert  door Alexis in Utrecht Vreeburg

 

"Le sieur Alexis, Maître de Violoncello et le sieur Vermeulen, Maître de Violon, avec la Signora Barbarini, Chanteuse Italienne, donneront Lundi 4.du mois de Février prochain, à 5 heures du soir, un Concert dans la Salle du Collége de Musique au Vrybourg.
Les Billets sont de 2 florins et se trouvent au Caffé Italien du sieur van Rhyn."


Het Huys van Alexius

In bovenstaande opsomming wordt niet genoemd het professioneel gezien wellicht wat minder uitdagende werk, voor hij Rotterdam verliet, maar het was werk en het bracht geld op. Over dat minder aansprekende werk staat een stuk in een
Rotterdams Jaarboekje over  "de Rotterdamsche Wijnkoopers" door Mr WGD Murray;
De titel wijst al naar een andere richting en in:  Archief voor Nederlandsche kunstgeschiedenis

De wijnhandel is lange tijd een van de voornaamste handelstakken geweest in Rotterdam. We hebben een Wijnhaven, een Wijnstraat en een Wijnbrug in de 18e eeuw.Wijn uit Frankrijk, Spanje, Portugal en Duitsland  werd aangevoerd, gelost en opgeslagen of verder verscheept Het Gilde van de Wijnkooplieden was dan ook een belangrijk gilde. Zij leverden Burgemeesters of leden van de Vroedschap. Zij lieten een eigen Gildehuis bouwen, rijkelijk gemeubeld en versierd met schilderwerk, portretten van hoofdlieden van het Gilde, wapenschilden etc etc.Het Gilde organiseerde feesten en liet  " divertissementen" balletten, toneelstukken opvoeren, waarbij ook de Gildebroeders in maskeradepakken dansten

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_officers_of_the_Amsterdam_Coopers_and_wine-rackers_Guild.jpg#/media/File:Four_
officers_of_the_Amsterdam_Coopers_and_wine-rackers_Guild.jpg
   CC0

Helaas Amsterdamse wijnkoopers op deze afbeelding. Ik vermoed dat de Rotterdamse wijnkoopers op hen hebben geleken.

De wijnkopers huurden Alexis  Magito in voor hun jaarfeesten, Alexius woonde toen waarschijnlijk bij zijn ouders op de Visschersdijk, boven Telger, de wijnkoper. Mijn beeld van Telger heb ik al lezende en schrijvende wat bijgesteld: geen man die liep te sjouwen met grote flesmanden wijn. Alexis leverde voor de jaarfeesten de muziek, de dansles en de feestartikelen. Er worden meerdere feesten beschreven.

NB Het gezin van Johannes en Huybertje woonden in 1749, bij het overlijden van Huybertje niet meer aan de Vissersdijck maar in de Prinsenstraat boven het Boterhuis.  Johannes overleed daar in 1769

In 1752, verschijnt als hoogtepunt van de feestvreugde "de Franse troep commedianten" zij komen uit 's Haage onder leiding van Cressand. We hebben het hier misschien wel over de  opvolgers van de Franse troupe waar de inmiddels overleden grootvader van Alexis (1711),  Alexis uit Ardres (1655) ooit een vorm van leiding over had.

Alexis Magito werd ingehuurd, staat er in het jaarboekje, maar waarschijnlijk was dit toch een co-productie met zijn broertje Henry en vader Johannes Alexius die naast zijn eigen muzikale carrière, ook investeerde in de Kermisonderneming van Alexis Philippeszoon; de zoon van zijn broer.  Mogelijk ook werd weer een lid van de Magito familie aangezien voor de genoemde "beroemde" Pieter Alexis Magito uit Delft.
Bij de Magito's moet je je blijven afvragen of je wel de juiste Alexis of Pieter voor je hebt

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, want Alexis was jong en werkte ook mee aan de Dies Natalis in Utrecht, maar ik zie Alexis, de cellist, eigenlijk geen "tooneelornamentenvervaardigen of maskeraderequisieten leveren". Misschien leverde hij de muziek en liet de rest van het pretpakket aan zijn vader over. Wel heb ik mij een beeld gevormd van de danslessen in het huis van Johannes en Huybertje, het ouderlijk huis van Alexis daar boven de wijnkoper. en later  het Boterhuys. De Schavensteeg lijkt mij een minder geschikte locatie te zijn geweest.

De Schavensteeg intrigeert mij: wonen Alexis' opa  Arij Pietersen van Hasselt en oma Annetje Fransen Houthaeck daar soms nog? Inmiddels  is mij duidelijk dat ook voor Huybertje, er Houthaecks, familie van haar moederskant, in de Schavensteeg woonden.
wordt vervolgd


Huizen in de Schavensteeg, Public Domain

Louis Emile Theodore (L.E.F.) Elink Schuurman, 20/091878-10/07/1941
Stadsarchief Rotterdam

 


Via deze link komt u bij een stukje over "Het Huys van Alexius" uit het Jaarboekje. U kunt het rustig overslaan.
Het geeft een meer gedetailleerde indruk van hoe de Wijnkopers konden feesten en wat zij daarvoor betaalden, aan onder andere Alexis Magito en wat hij daarvoor leverde.
Ook het boterhuis wordt genoemd, in 1740. Het Boterhuis waarboven het ouderlijk gezin van Alexis naar toe verhuisden. Wanneer zij verhuisden zal waarschijnlijk niet meer te achterhalen zijn, evenmin of er nog viool-en dansles werd gegeven in huize de Viool .


Cambridge
Stamboomonderzoek gaf onverwacht een link met Engeland en naar onderzoekers van de naam Magito in  het zuiden van Australië

Alexis vertrok rond 1755 naar Engeland om daar zijn loopbaan voort te zetten. Genealogisch onderzoek in Engeland is lang gefixeerd geweest op  Alexius de cellist. Onderzoekers concludeerden dat Alexius zich in Engeland gevestigd had, trouwde, een zoon Henry Alexius (1732) en een kleindochter Angelica Alexius kreeg. Deze conclusie deel ik niet.

Er was zeker een Henry Alexis Magito, die muzikant was in Portsmouth, met een dochter die Angelica Alexius werd genoemd maar daarmee is nog niet aangetoond dat Henry de zoon is van Alexis Johannesz Magito,




In het eerste blog van King's Treasures, wordt, inconsequent, opgemerkt dat Alexis al als kind naar Nederland kwam. In 1755 was Alexis vierenveertig jaar en geen kind meer. Geen sprake dus van in Engeland wonen als kind wat Alexis betreft.  Nergens in Engeland heb ik een geboortebewijs van Henry Alexis, zoon van Alexis, de cellist, kunnen vinden maar dat zegt natuurlijk niet alles. Waarschijnlijk zagen ook de schrijvers van het blog, Alexis aan voor zijn eveneens muzikale broertje Hendrik of Henry , die in juni 1732 geboren werd.



Concert advertisement (Cambridge Chronicle, 21 July 1770).

Een aankondiging van een concert bevestigt dat de broeders Magito inderdaad samen in Engeland zijn en samen muziekmaken.
Zij gebruiken een artiestennaam Mr Alexis junior en senior. De naam lijkt op  "Huys van Alexis"  de naam die Alexis en waarschijnlijk zijn vader, gebruikten in Rotterdam toen hij opdrachten aannam van de wijnkopers, en de gildelieden thuis ontving voor danslessen.
NB Mr David Wood is de zanger uiterst rechts op de ets van 1767


https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Richard_Banks_Harraden_-_Trinity_Hall_from_the_Garden,_Cambridge_-_B1977.14.6194_-_Yale_Center_for_British_Art.jpg#/media/File:Richard_Banks_Harraden_-_Trinity_Hall_from_the_Garden,_Cambridge_-_B1977.14.6194_-_Yale_Center_for_British_Art.jpg

Advertentie voor een  ‘Grand Concert for Mr Hellendaal’ featuring Mr Alexis on the violoncello. (Cambridge Chronicle, 17 Mar 1764).

Advertentie in de Cambridge Chronicle van 17 maart 1764 voor een
‘Grand Concert van Mr Pieter Hellendaal' met Mr Alexis op de cello.
Ook John Wynne (1720–1788) is aanwezig. We kenden hem al van het eerder achterhaalde concert van 1767. De tickets kunnen in zijn Muziekwinkel gekocht worden
Ze spelen werken van de enige jaren daarvoor in Londen overleden Handel.

Spelen  in Trinity Gollege Hall en als publiekstrekker in de advertentie  staan, zegt iets over de waardering voor Alexis als cellist. Andrew Lloyd Webber noemde hem in de uitzending van Who do You Think You Are, een leading cellist in Nederland en in Engeland.

De muzikanten in ets van 1767 beperkten zich niet tot muziekmaken. Alexis bijvoorbeeld componeerde muziek, gegraveerde partituren in tin voor drukken  en publicatie en hield zich bezig met de kaartverkoop als dat nodig was. Magito's zes cellosonates werden gedrukt en uitgegeven door de contrabassist in de gravure, John Wynne, wonende in Cambridge in de jaren 1760.


De celliste en musicoloog Elske Tinbergen heeft vier publicaties geïdentificeerd die zijn gegraveerd door Alexis Magito, waaronder de Concerti Armonici van Unico Wilhelm van Wassenaer (1692–1766), uitgegeven in Den Haag rond 1740, waarvan een exemplaar zich in de Bibliotheek bevindt bij King's. Alexis heeft ook concerti's geschreven blijkt uit een veiling waar  de partituren aangeboden werden. Tot nu toe liggen ze ergens te wachten om gevonden  te worden, als  ze niet vernietigd zijn  tenminste.

Titelpagina en laatste pagina met muziek .'Gegraveerd door Alexis Magito (de zoon') van
Wassenaer's VI Concerti Armonici (opzettelijk verkeerd toegeschreven aan Carlo Ricciotti (1681–1756)).



Alexius Magito of Cambridge

De Magito-broers hebben het er met hun artiestennaam Alexis jr en sr niet makkelijker op gemaakt. Optredens eerder toegeschreven aan Alexis sr blijken toch door jr uitgevoerd. Henry de violist lijkt dan ook wat succesvoller dan ik eerder aannam.

Christ College

 

 

 

 

 

 

 

Op onderstaande ets zien we een optreden tijdens een concert dat plaatsvond in de hal van Christ's College op 8 juni 1767.
De afbeelding werd eerder op deze pagina al genoemd.
Tickets kostten twee shilling en zes pence.

De ets wordt toegeschreven aan Abraham Hume, naar een tekening van Thomas Orde.
Optredende musici zijn  Pieter Hellendaal, John Keymer, John Ranish, Alexis Magito, John Wynne, George Noelli (pantaleon) en David Wood.
"Het verkennen van de achtergronden van deze muzikanten helpt om een ​​indrukwekkend kosmopolitisch beeld op te bouwen van de muziekscene in Cambridge 250 jaar geleden." meldt de schrijver.
De meest vooraanstaande muzikant op de foto was op dat moment  niet Alexius, hoewel hij wel de blikvanger is midden in het beeld. maar waarschijnlijk Pieter Hellendaal, de violist helemaal links, die, net als Alexius en zijn  broer Hendrik, rond 1755 in Engeland is aangekomen.

Britischmuseum, a-concert-bm-186808084451-3939a7

Thomas Orde (British, 1749-1838) A concert in Cambridge charcoal
Musicians are Pieter Hellendaal, John Keymer, John Ranish, Alexis Magito, John Wynne,
George Noelli (playing the pantaleon) and David Wood.          

Hellendaal is ook een geboren Rotterdammer (1721), wonend en werkend in Amsterdam en Leiden, optredend in Leiden en Den Haag, onder andere aan het erfstadhouderlijke hof van Prins Willem IV.
Over Hellendaal is geschreven door Rudolf Rash in: Geschiedenis van de muziek in de Republiek der zeven verenigde Nederlanden

Zoals al opgemerkt is de meest in het oog springende persoon op de ets de streng kijkende cellist in het midden, die door zijn bril naar beneden staart. Op verschillende afdrukken van de ets staat de naam van Alexis net iets anders geschreven.   De eindconclusie van deskundigen is dat het gaat om Alexius Magito die hier de cello bespeelt. Dit lijkt ook logisch wanneer je kijkt naar de muzikanten en weet dat rond de tijd van dit concert een een set van zes sonates voor cello en contrabas, gecomponeerd door Alexis Magito, werd uitgebracht door de Cambridge muziekverkoper John Wynne, tevens de bassist die rechts van Magito op de ets wordt afgebeeld. Wynne had een muziekwinkel in de buurt van het Senaatshuis, 'bij het bord van de Harp en Hautboy'.

En dan weten de deskundigen nog niet eens dat deze Alexis heel veel lijkt op de weergave door Jelgerhuis van Alexis' neef, Pieter Magito de Koorddanser; de neus en de vorm van het gezicht, laten weinig ruimte voor twijfel. De heren lijken op elkaar. En die bril? Grootvader Alexis begon zijn loopbaan ooit als brillenslijper.

In het artikel over Hellendaal wordt  hiernaast wordt nog een en ander vermeld over Mr Alexis optredens en het vermoeden dat het gaat om een Italiaan die in 1767 uitgenodigd was door Hellendaal.

 

Het testament van Alexis Alexius Magito

London, The National Archives, inv. no. PROB 11/991/316.

In the name of God Amen.
I Alexis Magito of Cambridge in the county of Cambridge Musician being weak in Body but of sound and disposing in Mind & Memory and understanding God be praised for the same do make and declare this my last Will and testament in manner following that is to say all Mortgages and Moneys due to me [in margin -thereupon Moneys due to me] on Bond note simple Contract or otherwise and also all Government Securitys ready moneys Goods and all other my personal Estate of what nature kind or quality soever after payment of my just debts and funeral expenses I give advice and bequeath unto my loving brother Ari Magito his executors and administrators and I make nominate constitute and appoint the said
Ari Magito sole Executor of this my last Will hereby revoking All former Wills by me made. In Witness whereof I have hereunto set my hand and seal this thirtieth day of July one thousand seven hundred and seventy two – Alexis Magito – Signed
sealed published and declared by this said Alexis Magito as and for his last Will and

Alexis maakte in Engeland, in 1772, een testament op waarin hij zijn geld en goederen vermaakt aan zijn geliefde broer “Ary”.
Hieruit kunnen we wel concluderen dat  hij vrijgezel  was en kinderloos is gebleven.
Uit een voor mij lastig leesbaars stuk wordt in ieder geval duidelijk dat het Testament van Alexis voorgelezen is en uitgevoerd
"In Londen op de zevende dag van oktober in het jaar van onze Heer duizend zevenhonderd drieënzeventig voor de adellijke Franciscus Simpson doctor in de rechten en surrogaat van de rechtse aanbiddelijke George ... Doctor in de rechten .. etc"

London, Metropolitan Archives, inv. no. CLC/199/TC/003/MS09660.

Uit de tekst blijkt dat Alexis in juli 1772 al verzwakt is ten gevolge van een ziekte. Alexis stierf anderhaf  jaar na opstellen van dit  het testament in Londen rond 9 oktober 1773.  Hij werd op 19 september 1773 begraven bij "St Katharine's by the Tower" .

De volledige naam van St Katharine's is  Royal Hospital and Collegiate Church of St. Katharine by the Tower. Mogelijk heeft hij  zorg en behandeling van het aan de kerk verbonden ziekenhuis gehad en hier de laatste  periode van zijn leven doorgebracht.
Alexis is ruim een jaar ziek geweest en wist dat hij niet zou genezen van deze aandoening, Te denken valt aan een kwaadaardige aandoening of bijvoorbeeld TBC. Het ziekenhuiscomplex stond in een vrij arme buurt.

Cambridge Chronicle October 1773 " Alexis died as a man very eminent in his profession, and generally respected" .

"St Katharine's by the Tower

the-tower-of-london-from-tower-hill-08e34f Public Domain


 

 

De muziek van Alexis is vrij recent herontdekt in het kader van een dissertatie over muziek uit die tijd.
Elske Tinbergen die hier onderzoek naar heeft gedaan, zocht naar aanleiding van mijn (toen nog wat minder gevorderde) stamboomonderzoek, contact met mij. Het gevolg was dat er drie Magito nazaten aanwezig waren bij de presentatie van de CD met muziek van Alexis Magito en dat Wietske als drager van de naam Magito, het eerste exemplaar in ontvangst mocht nemen. Haar zoon Ed, ook aanwezig, heeft de musicale genen van onze Magito en maar ook van de Bastaron voorouders meegekregen. De Bastarons waren Musicien du Roi (Louis XIV)

Ed Struijlaart, Wietske Magito en Wilma Muller

Elske Tinbergen in het midden

Update

De ontdekking van een wereldberoemde nakomeling van Alexis broer Henry, leidde direct tot een heronderzoek en en een publicatie  door
King Treasures over Alexis Magito
Wordt wellicht nog vervolgd


Maak jouw eigen website met JouwWeb