Waarschijnlijk moeten jullie er niet aan denken om bladzijden vol met optredens op de kermis van de 18e eeuw door te lezen en dan ook nog in een bijna onleesbaar handschrift. Ik denk daar helemaal anders over.
Het Register van Delft en Delfshaven bleek een ware Magito goudmijn te zijn, evenals een notariële acte waarin Johannes Alexis uit Rotterdam in verband met schulden in 1726, al in een vroeg stadium de tent en de Italiaanse Vertooning als onderpand moest inzetten. Blijkbaar is dat net goed afgelopen want in 1727 leggen ze bij de notaris vast, wie er vrijelijk gebruik van mogen maken (Noël Magito en Mathijs van Oploo).
In deze acte staat ook dat de tent en de Italiaanse Vertooning in opdracht van de Magito's gebouwd zijn door Gerrit Dirks. Op 30 augustus 1726 werden de tent en de Italiaanse Vertooning afgeleverd in Delft. In september werd hij betaald.
In december 1726 staat Johannes Alexis Magito in Delft met de Italiaanse Vertooning op de Kermis. Volgens de registratie waren er Italiaanse afbeeldingen van steden, Zeehavens en schepen te zien en levensgrote portretten.
William Henry Knight Rivals to Blondin 1862 Public Domain
Gemeentearchief Delft
De registratie van de kermispermissies laat ook zien hoe Pieter Magito in Delft zijn carrière begon.
In mei 1728 was zijn vader, Alexis Philippes, aanwezig met een groep kinderen die een koorddans voorstelling geven. Zijn dochter Theresia moet ongeveer 14 jaar zijn geweest en zoon Pieter 11. Kinderen werden door de ouders die tijd opgeleid in het vak en daarom denk ik dat we hier een van de eerste publieke optredens van Pieter zien vastgelegd. Hij moest het vak leren.
Pieters eerste optreden als leider van een groep koorddansers komt al vijf jaar later in 1733. De tussenliggende jaren zal hij deel uit hebben gemaakt van de troep van zijn vader, die meerdere keren weer Delft als plaats van optreden koos.
Pieter kwam nog regelmatig terug in Delft op de kermis. Het meest opvallend waren in de laatste jaren van zijn leven een paardenshow en een Franse opera.
Het was de bedoeling dat ook Pieters oom Christiaen op zou treden met een Koorddans voorstelling op deze kermis van 1733 in Delft, maar hij liet verstek gaan. In de jaren daarna komt Meester Koorddanser Christiaen meerdere keren naar Delft, maar niet meer als koorddanser. In een tent geeft hij een pantomime voorstelling en heeft een groep kinderen de acrobatiek laten zien. Omdat het gaat om werkende kinderen mag de voorstelling niet later eindigen dan 21 uur. Christiaen moet een van de beste Koorddansers zijn geweest in die jaren, met de nadruk op danser, maar tijdgenoten was al opgevallen dat zijn broer Noël het koorddansen had overgenomen rond deze periode. Misschien heeft deze afzegging. er wel mee te maken. De kans dat koorddansers vervelende blessures oplopen is reëel. Noël is een andere Magito die in Delft op het slappe koord heeft gelopen.
Alexis Philippes koorddans optredens noemde ik eerder al en ook zijn Vier Kroonen zijn al eens besproken, maar in 1748 had deze Magito voorvader een wel heel bijzondere voorstelling. Hij stond in Delft en Delfshaven met een Olifant. Tegenwoordig laat je een flinke vrachtwagen komen voor het vervoer, de Olifant wordt getraind rustig in een container te lopen en op de wagen geplaatst. In de achttiende eeuw moet dat toch wat omslachtiger gegaan zijn. Het gevaarte moet of op een enorme kar gezet zijn of op een boot. Tenzij ze de weg van Delft naar Delfshaven te voet hebben afgelegd. Probeer jezelf er een beeld bij te vormen. De vraag is hoe de olifant überhaupt in Delft is aangekomen
( Boot?). De stad zal uitgelopen zijn alleen al om het beest aan te zien komen. Alexis Philipppes moet een goede stalling hebben gehad. Daarnaast moest er flink wat eten geregeld worden ter plekke of meegenomen.
De Familie Nieuwenhuis, bekend uit Hoorn en waarschijnlijk de schoonfamilie van Thomas Magito reisden met marionetten maar stonden in Delft op de kermis met een zeeleeuw.
Poulus Alexis Magito, zoon van Alexis uit Franeker, was ook met regelmaat op de Delftse kermis te vinden en het zelfde geldt verrassend ook voor Johannes, waarschijnlijk een zoon van Johannes Alexis uit Rotterdam. Hij lied daar Mathematische beelden zien.
Ook interessant is de aanwezigheid van de meneer en mevrouw Reneaut:
Jacobus Reneaut, de man van Maria danste in Delft op het koord evenals "Juffrouw" Reneaut in haar jongere jaren. Later stond Maria Reneaut er met een klein hondje dat kunstjes deed.
Wie zich afvroeg hoe Pieter Magito zijn Marie de Marode, huijsvrouw van Jacobus Reneaut had leren kennen, is hier een deel van het antwoord. Het andere deel van het antwoord is, denk ik, dat Marie en Jacobus Reneaut inderdaad op de Verwersdijk in Delft woonden net als de Magito's in die jaren.
Op de kermis in Delft was ook Johannes Angelus of wel Jean Baptist Angelucci uit Rome, een van Europa's beste koorddansers. Angelucci was ook de echtgenoot van Antonia Bastaron en vader van een in 1772 in België geboren tweeling van Antonia. Of de vraag ooit beantwoord kan worden of Antonia, Marie Anne en Nanette een en dezelfde vrouw waren, weet ik niet. Dat Antonia Bastaron familie is, is vrijwel zeker.
De informatie is grotendeels verwerkt in de pagina's van de website, maar nog niet overal ( Johannes bijvoorbeeld)
Update november 2024
Lezen van de bron die aanleiding was te twijfelen aan de leeftijdsopgave van Pieter Magito, maakte duidelijk dat er geen gerede twijfel hoeft te zijn over zijn geboortejaar onder de bekende prent van Pieter. Van een Pieter geboren in 1708 kan Alexis Philippeszoon niet de vader zijn geweest. Alexis Philippeszoon zie ik nu als zijn oudere broer. In mijn blog van november 2024 en op de relevante persoonlijke pagina' s leg ik uit hoe het gereconstreerde ouderlijke gezin van Pieter er, naar mijn mening, uit heeft gezien.
Reactie plaatsen
Reacties