Wie was Maziton? Wie was de baas van 't spel

Gepubliceerd op 7 augustus 2023 om 14:08

In de zeventiende eeuw trokken groepen toneelspelers, onder andere afkomstig uit Calais, rond in het noorden van Frankrijk. Van een groep uit Calais is  bekend dat zij voltigeren, koorddansen en springen (acrobatiek) op hun programma hadden staan.

 

In Pas de Calais , waarin Calais , Saint Omar en Ardres liggen , werd jaren lang gevochten tussen Fransen , Engelsen, Nederlanders en Spanjaarden. Jaren lang waren er Engelse enclaves en kampen met Engelse legertroepen. Ook deze Engelsen konden niet zonder lokale werknemers, leveranciers  en niet zonder comédianten om de stemming onder de soldaten op peil te houden.

 

Dat Anthoine op een of andere manier diensten leverde aan de Engelsen lijkt zeer waarschijnlijk gezien zijn bijnaam: dit Langlois ofwel:  hij die de Engelsman wordt genoemd.
Anthoine kan de lokale bakker of slager zijn geweest, maar ...., we hebben het wel over een Magito!
Meer waarschijnlijk is dat hij zich als muzikant aangesloten had bij een rondtrekkende  troupe.

Masiton met al zijn gekken Kunnen tot vreugd verwekken -
Rijksmuseum, Netherlands - Public Domain. 90402_RP_P_OB_84_360

Rond Ardres waar Anthoine en Marie Magito in 1657 Philippe lieten dopen, werd zwaar gevochten. Niet alleen was dat gevaarlijk ,maar de leden van de rondreizende comédiens waren ook hun bron van inkomsten kwijt. De kans dat zij besloten het gebied te verlaten, lijkt reëel. Jaren daarvoor waren voorgangers van de troupe uit Calais al meerdere malen gesignaleerd in Gent en de Magito's hadden wat verder naar het noorden, in Amsterdam en omgeving, bovendien familie waar ze naar toe konden.
De relatie tussen Anthoine en Hubert en Antonio/ Anthoine in Amsterdam is mij niet duidelijk geworden. Gezien de geschatte leeftijden van de laatste twee waren zij mogelijk een oom en neef van Anthoine.


Vertrekken uit Ardres als onderdeel van een troupe zal ook voordelen hebben gehad.
Reizen met een troupe zal veiliger geweest zijn en wellicht mogelijkheden geboden om bezittingen mee te nemen.
Daarnaast kon de troupe buiten het gevechtsgebied weer optreden en, niet onbelangrijk, inkomsten genereren.

De troupes bestonden vaak uit families en hun kennissen. Hun kinderen werden door de troupe opgeleid tot acteurs en in het geval van een troupe als die uit Calais, tot koorddansers, acrobaten en niet te vergeten muzikanten.
Het programma van de groep uit Calais, waar zij jaren eerder mee optraden, lijkt als twee druppels water op het programma waarmee de Magito's, eenmaal in Nederland, langs de jaarmarkten trokken.

Kunnen we met het bovenstaande de vraag: wie was Maziton? wie was de baas van 't spel beantwoorden?
Dr. G. J. Boekenoogen, heeft de prent van Maziton met al zijn gekken gedateerd op 1680-1700

De baas van het spel moet iemand zijn geweest, die aan het eind van de 17e eeuw in de bloei van zijn leven was en voldoende ervaring en capaciteiten had om een troupe, zoals afgebeeld op de afbeelding, aan te sturen.
Er zijn twee ons bekende Magito's die wat leeftijd betreft daarvoor in aanmerking komen: Alexis en Anthoine.

Wanneer de prent rond 1680 werd gemaakt heeft Alexis waarschijnlijk nog niet het overwicht gehad om de afgebeelde Maziton te kunnen zijn. In 1675, toen Alexis trouwde met zijn Grietie, was hij 19 jaar oud en brillenslijper, geen showondernemer, geen koorddanser.
In 1684  werkte Alexis al voor "la troupe du prince d'Orange".
Zouden zijn taken bij de Franse Troupe in den Haag te combineren zijn geweest met leiding geven aan de troupe van Magito, die rond trok met acteurs maar vooral met Voltigeerders, koorddansers en springers, net zoals de uit Pas de Calais afkomstige troupe?
Mij lijkt dit onwaarschijnlijk

Daarmee blijft voor mij Anthoine Magitot, dit Langlois, over als  Maziton, de baas van 't spel.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.